Meny
01.09.2009

MAN har levert sine første EEV-turbusser i Norge

De to aller første MAN turbussene med ekstra miljøvennlige EEV-motorer i Norge ble levert til Schau’s Buss AS i Vestby
Flere andre MAN- og Neoplan-busser med denne teknologien er levert eller skal leveres i nær fremtid.

I oktober i år trår de nye Euro 5-bestemmelsene i kraft. MAN har imidlertid ønsket å gå enda lenger når det gjelder miljøet, og motorvariantene for turbusser finnes derfor bare i EEV-utførelse (EEV = Enhanced Environmentally friendly Vehicles).

Motorene tilfredsstiller de meget strenge EEV-kravene ved hjelp av Common Rail innsprøytningssystem, totrinns turbo, eksostilbakeføring (EGR), optimalisert forbrenning og PM-Kat, MANs eget vedlikeholdsfrie partikkelfilter.

Tilsetningsstoffet AdBlue skal ikke benyttes i noen av MANs og Neoplans busser.
  
De to EEV-bussene som er levert til Schau’s Buss, er begge av typen MAN Lion’s Coach. Den en er toakslet med en lengde på 12 meter, mens den andre er en treakslet Lion’s Coach L på 13,8 meter.

Begge bussene er utstyrt med motorvarianten D2676 LOH på 440 hk og med et største dreiemoment på 2.100 Nm. Schau’s Buss har fra før tre MAN turbusser.
  
I tillegg til motorvarianten på 440 hk leveres D2676 LOH i EEV-utførelse også med effekter på 480 og 505 hk, sistnevnte bare i Neoplan-flaggskipet Starliner.
Turbussene kan også leveres med den mindre D2066 LOH-motoren på 400 hk.
  
I tillegg til leveringen til Schau’s Buss skal det i løpet av forsommeren 2009 leveres sju MAN Lion’s Coach/Lion’s Coach L og ti Neoplan Cityliner/Starliner, alle med EEV-motorer uten behov for AdBlue.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no