Tips redaksjonen
01.09.2009

Alfa Lavals PureBallast først til å behandle ballastvann på petroleumstankere

PureBallast, Alfa Lavals IMO-godkjente kjemikaliefrie system for behandling av ballastvann, vil bli installert på to nye petroleumstankere for Nynäs, en av verdens ledende leverandører av tilpassede petroleumsprodukter.
PureBallast er utviklet i samarbeid med Wallenius Water.

Monteres på dekk
PureBallast er innført av mer enn et dusin rederier, og det typegodkjente systemet er valgt til over 50 fartøyer av ulike typer og størrelser.
  
I dag omfatter listen over PureBallast-installasjoner også petroleumstankere, takket være en banebrytende ordre fra Nynäs. Nynäs, en spesialist på naftenske oljer og en av Europas ledende leverandører av asfalt, har valgt PureBallast til to petroleumstankere som skal bygges på verftet Wuhan Nanhua Huanggang Jiangbei i Kina.
  
Nynäs-skipene, som er planlagt levert i 2010, vil begge ha en ballasttankkapasitet på 2150 m3 og en gjennomstrømning i behandlingssystemet på 500 m3/t.

Men på grunn av lasten og den medfølgende gassfaren om bord, vil disse skipene få PureBallast-systemet installert på dekk i stedet for under dekk.

Løsningen for behandling av ballastvann, som omfatter spesialdesignet kapsling, er det første som blir sertifisert for bruk om bord på petroleumstankere.


Ytelse og størrelse avgjorde
Siden de nye tankskipene vil operere i sensitive områder som Østersjøen og Nordsjøen, var valget av behandlingssystem for ballastvannet viktig for Nynäs.

Og selv om selskapet har samarbeidet med Alfa Laval tidligere, var det ikke gitt at PureBallast skulle bli valgt.
  
– Vi har hatt jevnlig kontakt med Alfa Laval gjennom lang tid, og har alltid vært godt informert om miljøvennlige nyutviklinger, sier Björn Karlsson, som skal ha tilsyn med nybyggingen som Group Shipping Manager for Nynäs.

– Når behandling av ballastvann kom inn i bildet for alvor for omtrent ett år siden, forstod vi problemene og bestemte oss for å undersøke alle leverandører og systemer på markedet grundig.
  
I tillegg valgte Nynäs å analysere de kommende IMO-kravene, inkludert muligheten for utskifting av ballastvann. Med utskifting av ballastvann kan nybygde skip unngå behandling under de første årene i drift, men dette virket ikke som en aktuell løsning for Nynäs.

–Vannet der vi seiler, er ofte for grunt for utskifting av ballastvann, sier Karlsson, og legger til: – Selv om behandling av ballastvann ikke kreves i begynnelsen, virker det mer fornuftig å ta investeringen nå enn å få en dyr ombygging senere.
  
Når Nynäs først hadde bestemt seg for å ha et behandlingssystem for ballastvann, begrenset de først det aktuelle utvalget til de fire systemene med IMO-godkjenning, og til slutt bestemte de seg for PureBallast.

– Med en så stor investering, forklarer Karlsson, – føltes det viktig å velge en løsning som har bevist at den kan oppfylle IMOs krav.

Og PureBallasts kompakte konstruksjon passet godt til våre tankskup, som har mindre design på grunn av de fysiske begrensningene i havnene vi seiler på.


I farlig miljø

Etter at Nynäs hadde valgt PureBallast, måtte systemet tilpasses det farlige miljøet på en petroleumstanker.

I tillegg til å slippe ut gasser transporteres asfalt vanligvis ved en temperatur på mellom 160 og 180 ºC, selv om slike fartøyer kan håndtere produkter på opptil 250 ºC.
Slike forhold har til nå vært et hinder for behandlingssystemer for ballastvann på tankskip, siden ingen slike systemer enda er klassifisert som EX-sikre.
  
For å legge til rette for tilpassingsarbeidet og forenkle dialogen med verftet brukte Alfa Laval betydelig tid på sitt samarbeid med Nynäs og verftet.

I tillegg til å reise til Kina for å presentere PureBallast-teknologien inviterte Alfa Lavals representanter også begge parter til å komme og se PureBallast-installasjoner under arbeid.

– Skipsverft er ofte litt bekymret når det gjelder å installere ny teknologi, sier Karlsson.
– Derfor var det å ha Alfa Laval til stede for veiledning og direkte svar en verdifull del av prosessen.
  
I den ferdige designen for Nynäs-tankerne er PureBallast plassert i en trykkregulert struktur på dekk i stedet for i maskinrommet.

Med en dobbeltdørkonstruksjon som fungerer som en luftsluse, og et ventilasjonssystem med overtrykk, elimineres behovet for et EX-sikkert behandlingssystem, slik at PureBallast kunne sertifiseres av Bureau Veritas for bruk i dette miljøet.
  
– Denne løsningen er banebrytende og vil åpne for muligheter på andre petroleumstankere, sier Karlsson.

– Alfa Laval har vært utrolig hjelpsomme og fleksible i designprosessen, og dette, i tillegg til PureBallasts konstruksjon, bidro til at vi kunne minimere behovet for ekstra bygging.


Ferdig kommersialisert

For Alfa Laval er Nynäs-ordren enda en begynnelse i en lang historie som ledende leverandør av behandlingssystemer for ballastvann.

PureBallast, som var det første kommersielt lanserte behandlingssystemet og det første uten kjemiske behandlingsprosesser som fikk typegodkjenning for ballastvannbehandling, vil nå være det første systemet som er installert ombord på en petroleumstanker.
   
I tillegg bringer denne ordren det samlede antallet installasjoner av PureBallast til godt over 50, langt flere enn noe annet system.

PureBallast er valgt av over et dusin rederier, inkludert store, globale operatører som Wallenius og E.R. Schiffahrt.

I tillegg er PureBallast valgt til en rekke fartøyer, fra RoRo- og forsyningsskip til containerskip og bulkskip med kapasiteter på mellom 250 og 1000 m3/t.
  
– Det faktum at PureBallast er valgt av så mange – og for installasjon på så mange ulike typer fartøyer – er et klart bevis på systemets ytelse og fleksibilitet, sier Peter Carlberg, daglig leder for Alfa Laval Marine & Diesel.

– Med ordren til Nynäs-tankerne har vi nå vist at PureBallasts fleksibilitet kan tas enda lenger.

[Tilbake]

 Makeweb CMS 4.1