Meny
01.09.2009

Nytt planleggingsverktøy for produksjonsbedrifter

I mange år har AdCo Partner og Iton jobbet med utviklingen av et nytt planleggings¬verktøy for produksjon og innkjøp.
Nylig lanserte de løsningen AdCo Pro Planner, som er spesialdesignet for produksjonsbedrifter.

AdCo Pro Planner er en løsning basert på Microsoft Dynamics NAV, og som tar høyde for alle funksjoner man forventer i et moderne forretningssystem.

Den nye løsningen er imidlertid skreddersydd til stykkproduserende bedrifter og vil, ifølge utviklerne, forenkle og forbedre produksjonsplanleggingen drastisk.


Enkle, daglige spørsmål

Pro Planner har tatt utgangspunkt i de enkle, men viktige spørsmålene som produksjonsplanleggerne har i hverdagen: ”Har jeg alt jeg trenger til å produsere?” ”Når er alle komponentene på lager?” ”Når kan jeg garantere kunden levering?” 
  
I tillegg har man gjort en rekke forbedringer og tilpasninger innenfor blant annet prognose- og behovsberegninger, aviksregistrering og daglig produksjonsplanlegging.   
  
Utviklerne har fokusert på å gjøre løsningene enkle med færrest mulig tastetrykk.
Et av prinsippene i Pro Planner er at man skal få en helhetsoversikt med så få vinduer som mulig – fortrinnsvis bare ett.

Brukeren skal med et gløtt på skjermen avgjøre om tiltak må iverksettes. Resultatet av alle forenklingene er en mer effektiv hverdag.
  
– Med dette verktøyet kan innkjøpere og produksjonsstyrere mer enn halvere tidsbruken.

Dermed kan de frigjøre tid til å forhandle med leverandører eller andre viktige ting, sier daglig leder i AdCo Partner, Richard Larsen. AdCo Partner har utviklet løsningen i samarbeid med Iton AS.


Beslutningsstøtte

Et viktig prinsipp er at produksjonen ikke startes før alle komponentene er på lager. Erfaringen viser at produksjoner som startes for tidlig, ofte blir liggende over lengre tid, og man risikerer fort å ha flere halvferdige produksjoner under arbeid.

Det er irrasjonelt, binder lagerkapasitet og bidrar til kaos i systemet. Derfor har AdCo Partner utviklet funksjoner for å avklare hvilke ordrer som kan iverksettes, og hvilke som bør utsettes i påvente av manglende komponenter.

Man kan også på en enkel måte få frem mankolister som sendes til innkjøperne i Excel-format. Disse kan også sendes direkte til leverandørene. 

Unnfanget i produksjonsmiljø
– Metoden vi har utarbeidet, tufter på erfaringer blant annet fra produksjonsmiljøet i Siemens helt tilbake til begynnelsen av 1990-årene.

Den gangen stilte man seg spørsmålet om ERP-systemenes metode og funksjonalitet stod i forhold til den praktiske virkeligheten når man skulle planlegge og gjennomføre innkjøp og produksjon.

Det entydige svaret var at det i ERP-løsningene var et stort avvik mellom teori og praksis. Særlig var integrasjonen med regnskapet dårlig, forteller Richard Larsen i AdCo Partner.
  
Etter at Navision kom med sin 4.00 versjon i 2005, fikk man en løsning med god regnskaps- og lagerfunksjonalitet.

I tillegg hadde Navision nok standardfunksjonalitet i sin produksjonsmodul til at man kunne begynne arbeidet med å programmere metode og funksjonalitet inn i programmet.

Dette har AdCo Partner arbeidet med over flere år. Løsningene er kommet på plass, ikke minst takket være de mange produksjonsbedriftene de har jobbet med.


Vil bli ledende

AdCo Partner startet i 1984 og har etter hvert fått mange produksjonsbedrifter fra Vestfold, Buskerud og Telemark på kundelisten.

Nå ønsker de å ta steget videre. Derfor har de lansert AdCo Pro Planner, som allerede har blitt godt mottatt i markedet.
   ¬
– Vårt mål er å bli en ledende leverandør av planleggings¬verktøy for produksjon og innkjøp i hele Norge, sier Larsen.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no