Tips redaksjonen
28.08.2009

Usosiale bedrifter skyr sosiale medier

Mens 1,6 millioner nordmenn er på Facebook, og bruken av sosiale medier eksploderer over hele verden, henger næringslivet og det offentlige igjen i forrige tiår.
– Et flertall av bedriftsledere er foreløpig avventende – ofte avvisende – til fenomenet sosiale medier. De ser på dette som en tidstyv og en forbigående ungdomsgreie.

Det er en umoderne innstilling i 2009, sier seniorrådgiver Mona Skaret i it-konsulentselskapet Steria.
  
Bare fem prosent av Europas bedrifter benytter sosiale nettverk, mens to prosent bruker blogger som verktøy.

Det viser en undersøkelse analysebyrået Forrester har gjort for Adobe. Her hjemme på berget står det ikke mye bedre til.

Ifølge Kommunikasjonsforeningen er det bare 1 av 20 norske bedrifter som har brukt et sosialt medium som en markedskanal.


Risikabel gjerdesitting

Det kommer stadig nye teknologiske løsninger som gjør det enkelt å chatte, blogge, finne informasjon og dele kunnskap med kolleger der og da – det være seg wiki-er, mikroblogging og andre dialogbaserte verktøy.

Teknologiene som kan støtte samhandling og kunnskapsdeling, begynner å bli modne, og medarbeiderne er i ferd med å ta i bruk sosiale medier på fritiden og i uformelle fagfellesskap.
  
– Det er risikabelt å sitte på gjerdet, samtidig som gevinstene som ligger i sosiale medier, ikke uten videre lar seg realisere bare ved å opprette en blogg eller en konto på Twitter.
For å utnytte mulighetene fullt ut må vi også endre på måten organisasjonene jobber og kommuniserer på internt og eksternt, mener Skaret.


Skader bedriftens rykte
Hun forteller at etablerte arbeidsrutiner og beslutningsprosesser ikke er tilpasset nytt tankegods, og at teknologien har rykket fra ledelsesmodellene.

Dermed lar overgangen til neste generasjons verktøy for deling av kunnskap og informasjon vente på seg.
   
Sosiale medier representerer ikke bare et stort og urealisert potensial, men rommer også skjulte trusler. For selv om teknologien modner, modnes ikke alle brukerne i samme takt.

Når mange organisasjoner og bedrifter samtidig mangler retningslinjer for bruk av nye medier, kan skadene bli store.
  
– En rask tur på Twitter eller Facebook avslører at tilsynelatende oppegående mennesker legger ut fortellinger om både jobb og fritid som kan sette dem selv og arbeidsgiveren i forlegenhet, for eksempel ved å skrive noe ubetenksomt om en kunde eller samarbeidspartner, påpeker Mona Skaret i Steria.


Ildsjelene leder an

I disse dager er det mange som tar sine første, famlende skritt ut i de sosiale nettverkene.

Politiske partier bruker Facebook for å nå ut til unge velgere. Bedrifter har semiprofesjonelle blogger frontet av en profilert leder.

– Foreløpig er det først og fremst ildsjeler som prøver seg litt fram uten at resten av organisasjonen er helt koblet på. Dermed blir volumet på profesjonell bruk av sosiale medier likevel lite, sier Skaret.
  
– Noen få virksomheter bruker slike verktøy mer bevisst, ofte i en liten del av organisasjonen; HR-avdelingen har begynt å bruke Facebook og LinkedIn aktivt ved rekruttering av medarbeidere.

Produktutviklingsavdelingen benytter avanserte verktøy for kunnskapsdeling og idéhåndtering.

Ofte er det snakk om en liten gruppe ansatte som ser nytten av å prøve ut nye løsninger og er villige til å sette av tid til å lære seg å bruke dem effektivt, konstaterer hun.


Ny måte å jobbe på

Hun tror likevel ikke bruken av sosiale medier i bedrifter vil øke nevneverdig før flere organisasjoner bestemmer seg for at alle ansatte skal jobbe sammen på en ny måte.

Da må det tas strategiske beslutninger om å bruke tid og penger på nye løsninger. Linja må involveres for å sikre at de ansatte forstår hvordan de skal bruke verktøyene. 

 – I noen tilfeller vil det være nødvendig å legge om innarbeidede rutiner for å få fullt utbytte. Det er da det blir virkelig krevende.

Hvis du er vant til å jobbe med formuleringer og kommafeil i to dager før kolleger i naboavdelingen får se et notatutkast, kan terskelen for å legge ut et faglig innlegg på wiki-en være nokså høy, påpeker Skaret.
  
Hun tror sosiale medier på sikt vil få stor betydning for hvordan virksomheter kommuniserer med kunder og ansatte. Det gjenstår imidlertid mye hardt og systematisk arbeid med organisasjonsutvikling først.


10 sosiale bud

Som hjelp på veien har it-konsulentselskapet Steria laget 10 bud for alle som ønsker å bruke sosiale nettverk.
Budene inneholder både gode tips og et par viktige advarsler.
  
– De aller fleste vil ha nytte av å ha disse huskereglene hengende ved siden av datamaskinen, uansett om du er markedssjef for et stort selskap eller en vanlig privatperson. Følger du disse, er du langt på vei mot å bli en moden bruker av sosiale medier, sier Mona Skaret.

10 bud for sosialt nettvett:
1. Bruk sunt bondevett også i cyberspace, og utvis normal folkeskikk.

2. Kast deg ut i debatten. Del med verden og verden deler tilbake.

3. Respekter andre og andres ulike meninger slik du vil at andre skal respektere dine meninger. Lær å ta imot kritikk, og vær saklig i din kritikk av andre.

4. Forstå mediet du bruker. Sett deg inn i både de skrevne og uskrevne kjørereglene

5. Beskytt personlig og konfidensiell informasjon.
Ikke legg ut privat innhold som ikke tåler å bli sett av en fremtidig arbeidsgiver. Du må også ha tillatelse før du publiserer bilder av gjenkjennbare personer.

6. Tenk deg om før du trykker på send-knappen. Det finnes ingen angreknapp.

7. Pass deg for svindlere. Dersom noe virker for godt til å være sant, så er det gjerne det.

8. Ikke glem hvem du er. Du er aldri 100 prosent privatperson når du uttaler deg. Du vil alltid være en representant for den bedriften du jobber for i større eller mindre grad.
9. Vær konstruktiv og del innhold som har verdi. Det er nok informasjonsstøy og søppel der ute allerede.

10. Respekter opphavsrett og kopibeskyttet materiale. Gi folk du låner innhold fra, anerkjennelse, gjerne med lenker tilbake.

[Tilbake]

 Makeweb 4.1