Wärtsilä med pilotprosjekt for drivstoffreduksjon
– Vi har stor takhøyde i konsernet og er åpne for nye ideer.
Mer effektive løsninger er noe både vi og kundene våre er opptatt av, og arbeidet med dette har derfor høy prioritet hos oss, sier Arve Nilsen i Wärtsilä.
16 % drivstoffbesparelse
I studien som Wärtsilä har gjennomført, har de tatt utgangspunkt i en ankerhåndteringsbåt og sett på mulighetene for å spare drivstoff i løpet av en typisk driftsperiode.
Beregningene viser at en ny hybridløsning, utviklet av Wärtsilä, årlig kan redusere drivstofforbruket på skipet med opp til 16 prosent i løpet av den driftsperioden og driftsprofilen som er brukt som referanse i prosjektet.
Dette er et konservativt estimat. For andre skip kan innsparingene være større, avhengig av hvordan skipet opererer.
Nyutviklede frekvensomformere
Den nye hybridløsningen regulerer turtallet på elektromotorene til bruk for elektrisk fremdrift av hovedpropellene i skipet, slik at man kan kjøre propellen mer effektivt og optimalt.
Systemet består av nyutviklede frekvensomformere (Wärtsilä Power Drives), som kobles til nye elektromotorer.
De nye frekvensomformerne kobles opp mot det eksisterende fjernstyringssystemet til propellene samt skipets system for dynamisk posisjonering.
– Automatikken som ligger i styringen av systemet, gjør at man nå har bedre lastkontroll, noe som også bidrar til økt sikkerhet ved manøvreringen av båten, forklarer Nilsen.
Intern kompetanse
Wärtsilä har brukt intern kompetanse innenfor design, motor, propell, hydrodynamikk, skipsservice og elektro og automasjon for å komme frem til det nye konseptet.
– Dette er en god løsning som kan bidra til miljøbesparelser og reduserte drivstoffkostnader for kundene våre, i tillegg til manøvreringsfordelene systemet gir, sier Nilsen.
Han har tro på at hybridløsningen vil bli tatt godt imot i markedet og framhever at den er velegnet for oppgradering av eksisterende fartøy.
– Nå gjelder det for oss å finne fram til fartøy der vi kan sette systemet i drift. Båter som er designet for en type bruk, og som nå benyttes til andre typer oppdrag, er særlig aktuelle for den nye hybridløsningen.
På disse skipene er det størst gevinst å hente, forteller Nilsen, som håper Wärtsilä løpet av første kvartal 2010 har konkrete hybridløsningsprosjekter i drift.