Tips redaksjonen
06.07.2009

Vil servere frokost og lunsj på bensinstasjon

En ny serie ferske produkter skal være med på å lokke sultne nordmenn til Statoil-stasjoner også før middag.
I en tid da bensinstasjonskjedene, som andre aktører i detaljhandelen, befinner seg i en stadig tøffere konkurransesituasjon, går Statoil nye veier for å tiltrekke seg sultne sjåfører.

Kjeden har nå lansert ferskserien ”Made To Go”, og tar dermed opp kampen om frokost- og lunsjkundene.
  
– Norge er til de grader et niste- og matpakkeland. Mens man i store deler av verden spiser varme måltider til lunsj, sverger nordmenn til grovt brød med pålegg.

Likevel er de mattilbudene som finnes langs norske veier i dag i stor grad preget av varme måltider. Derfor har vi stor tro på å utvide frokost- og lunsjtilbudet til norske bilister, forteller Bjørn-Helge Vik, kjedesjef i Statoil Norge.
  
Statoil har fram til nå, i likhet med andre bensinstasjonskjeder, tilbudt den tradisjonelle matpakken, ”Ola Pakka” samt et utvalg av salater, bagetter og sandwicher.

Men nå har kjeden sagt opp avtalen og lanserer sine egne ferskprodukter.

– Vi ønsker å skape større variasjon, slik at kundene ikke møter akkurat de samme produktene uansett hvilken stasjon de handler på, forklarer Vik.


Dette spiser du

Bensinstasjonene har tidligere fått kritikk for å tilby usunne alternativer til bilister. Denne kritikken har vært med på å forme grunnlaget for serien ”Made To Go”.

Derfor kommer serien, som den første i Norge på denne typen mat, med såkalt GDA-merking, som viser blant annet mengden sukker, fett, salt og kalorier i rettene, samt hvor stor andel det er i forhold til det anbefalte daglig inntaket.
  
– Vi ønsker gjennom vår nye serie av matpakker, bagetter og salater å gi kunden valgfrihet og variasjon.

I tillegg ønsker vi å gi forbrukeren informasjon om den lunsjen hun eller han velger. Vi skal ikke påtvinge noen å velge sunt, men snarere opplyse om hva maten inneholder, sier Vik.
  
Han forteller videre at ”Made To Go”-produktene vil komme i tre kategorier: Klassisk, med tradisjonelle favoritter, Balansert, et sunnere alternativ og Spesial, som skal tilby noe ekstra.


Bryter monopol på markedet

”Made To Go” vil bli skreddersydd for det norske markedet, men henter sin inspirasjon fra Storbritannia.

Der er ferske sandwicher, bagetter og salater langt mer utbredt enn her til lands. For to år siden ble et liknende konsept lansert på Statoils stasjoner i Sverige, og produktene er i dag en stor suksess.
  
– Fram til i dag har én leverandør så og si hatt monopol på dette markedet, derfor tror vi det er bra for forbrukerne at det nå kommer flere aktører på banen.

Vi bor i et landstrakt land der folk ferdes mye på veiene, og vi tror frokost- og lunsjmarkedet for bilister absolutt har potensial til å bli bedre enn det har vært fram til i dag, sier Vik.
  

Han forteller at de største utfordringene rundt prosjektet har vært å få distribusjonskabalen til å gå opp.

– Vi skal levere ferske produkter til alle våre stasjoner, som tilsvarer en strekning fra Oslo til Roma.
Derfor har noe av det vanskeligste vært distribusjonen, men det var viktig for oss at alle våre stasjoner fikk være med på dette matløftet, sier Vik. 

[Tilbake]

 Makeweb 4.1