Meny
06.07.2009

Nor-Shipping 2009 trosset nedgangstidene med rekorddeltakelse

Til tross for nedgangstider med fallende rater og overskudd på tonnasje, ble Nor-Shipping 2009 – den 22. i rekken – den største av dem alle. 
1105 utstillere fra 51 land fylte seks haller på messesenteret i Lillestrøm i dagene 9–12. juni.

Miljø som gjennomgangstema
Et gjennomgangstema på årets messe var klimaendringene og hvordan shippingbransjen kan bidra positivt. Men også finanskrisen var et hett tema.
  
På åpningskonferansen ”The Leading Voices”, der Kong Harald var til stede, fikk vi blant annet høre IMOs generalsekretær Efthimos Mitropoulos, adm. dir. i RCCL, Richard Fain og adm. dir. i Wilh. Wilhlemsen, Ingar Skaug, diskutere shippingindustriens rolle i kampen mot klimaendringene. Diskusjonen ble ledet av CNNs Todd Benjamin.
  
Under åpningskonferansen ble vinneren av ”The Heyerdahl Award” kåret.

Prisen gikk til Farstad Shipping ASA, som ble belønnet blant annet for de innovative og mer miljøvennlige systemene som er installert om bord på selskapets to nye offshoreskip, ”Far Samson” og ”Far Serenade”.
  
For første gang ble prisene ”The Clean Shipping Awards” utdelt. ”The Clean Sea Award ” gikk til Royal Caribbean Cruises Ltd, ”The clean Air Award til Teekay Corporation og ”The Clean Innovation Award” til Stena Bulk.


Internasjonalt og underholdene

At Nor-Shipping er en betydelig internasjonal messe, fikk vi et klart inntrykk av på vår vandring gjennom utstillingshallene.

Shipping- og offshoreindustrien fra hele verden var på plass. Flere land, blant annet Danmark, Spania, Canada Nederland og Sør-Korea, hadde egne paviljonger.

Norsk shippingindustri var naturligvis godt representert. Mange utstillere hadde utvist stor kreativitet for å tiltrekke publikum og presse.

Danske Orskov Yard, som stilte med sine spraymalte, kvinnelige modeller, som vi tidligere har sett på ONS-messen i Stavanger, fikk naturligvis stor oppmerksomhet, og da spesielt fra den mannlige delen av publikum.

En utstiller fristet med retter tilberedt av restaurantsjef Michael Chan fra restaurant Dinner i Oslo, og andre lokket med musikk og diverse underholdning.       


Infrarøde nyheter

Ny Teknikk var til stede på åpningsdagen for å bli orientert om utvikling og innovasjoner i bransjen, og den første utstilleren vi snakket med var Morten i Presisjons Teknikk as.

Han demonstrerte det nye infrarøde kameraet Flir GF320 som er beregnet på å oppdage gasslekkasjer, blant annet på skip. Fordelen med kameraet er at det på avstand kan se lekkasjer på steder der det kan være vanskelig å komme til med andre instrumenter.

Kameraet er svært følsomt og oppdager selv de minste gasslekkasjer, og innenfor temperaturområdet –40 °C – 350 °C.


Offensivt fra TESS
Slangeprodusenten TESS var naturligvis til stede. Vi snakket med key account Stig Fevik som gav oss en faglig oppdatering. Han kunne fortelle at selskapet hadde hatt suksess med sitt slangekontrollsystem, TESS Hose Management.

65 000 slanger er nå ID-merket og web-registrert i systemet. Han regner med at 2009 vil bli det store gjennombruddsåret for systemet.

Han kunne også fortelle at selskapet satser internasjonalt og har inngått allianse med den store, amerikanske slangeleverandøren GHX, noe som gir TESS tilstedeværelse i Meksikogolfen, samtidig som GHX får lettere markedsadgang på det norske offshoremarkedet. 

Innovativt fra Wärtsilä og alfa Laval
Teknisk salgssjef hos Wärtsilä, Jeppe Seehuusen, demonstrerte selskapets innovative lensevannsseparator.

Han kunne fortelle at selskapets Senitec M-serie har fått generell status som godkjent miljøoppgradering i henhold til Miljøfondets definisjon.

Rent praktisk betyr det at et rederi som skifter ut en eldre lensevannsseparator med en Wärtsilä Senitec M1000 eller M2500, allerede på det tidspunktet de gjør investeringen, kan være sikre på å få hele beløpet dekket.
  
På standen til Alfa Laval orienterte business manager Per Warg om selskapets PureBilge, som skal være det mest effektive av alle sentrifugale behandlingssystemer for lensevann som finnes på markedet i dag.

PureBilge skal være det eneste systemet på markedet som leverer rensing til 0–5 ppm oljeinnhold i vannet under realistiske arbeidsforhold, helt uten kjemikalier, absorpsjonsfiltre eller membraner. Og rensingen påvirkes ikke av sjøgang, oljesjokk eller høyt partikkelinnhold.


Ulstein på nye segmenter
Ulstein Group var godt synlig på messen. Selskapet er kanskje særlig kjent for sin innovative skipsdesign, særlig X-BOW-teknologien som brukes på supplyskip innenfor offshore.

Men selskapet ser også muligheter på andre segmenter og satser nå på å utvikle nye og mer effektive båter for ”shortsea shipping” og ”heavy offshore” med den samme skipsdesignen. Slike skip mener selskapet vil kunne være konkurransedyktige både når det gjelder sjøegenskaper og drivstofføkonomi.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no