Tips redaksjonen
03.06.2009

Wärtsilä leverer utstyr og design til beredskapsfartøy

Wärtsilä-selskapet Vik-Sandvik har mottatt en designordre fra det norske rederiet Sartor Shipping AS.
Ordren gjelder design av to beredskapsfartøy som skal bygges på skipsverftet Wison Heavy Industry i Kina. Kontrakten inkluderer også to hovedmotorer, gir og propeller. Gir og propeller skal produseres på Rubbestadneset. Fartøyene skal leveres i 2010 og 2011.

Vik-Sandvik har designet et hybridsystem som gir drivstoffbesparelser sammenlignet med en ren dieselmekanisk løsning. Det er fordi effekten kan bli tilpasset til å møte behovene til de ulike operasjonene som denne typen fartøy utfører. Besparelsene vil bli spesielt merkbare når fartøyet opererer med lavere belastning.
Fartøyene er multifunksjonelle og designet for bruk til ulike oppgaver, for eksempel gi bistand innenfor offshore, tauing, opprensking av olje, fjernstyringsoperasjoner, brannslukking, tankskipassistanse og overvåkning.
Fartøyene vil ha et dynamisk posisjoneringssystem, DP II. Hastighet vil bli ca. 15,5 knop. De er 65,9 meter lange, og bredden er 18 meter. Fartøyene vil bli bygd i henhold til Veritas’ "Environmental Class".
Vik-Sandvik ble kjøpt opp av Wärtsilä i juli 2008. Oppkjøpet var et viktig trinn i Wärtsiläs strategi for å styrke sin posisjon som en totalleverandør og bli den foretrukne partneren for sine kunder. Wärtsiläs mål er å bli den ledende leverandøren av skipsdesigntjenester i ulike segmenter.

[Tilbake]

 Makeweb CMS 4.1