Meny
03.05.2009

Takhi Design – motorsykkelnyhet fra østfoldstudenter

Takhi Design er et prosjekt der fem avgangsstudenter på industriell design ved Høgskolen i Østfold bygger en elektrisk motorsykkel
Studentene står for hele prosessen, fra idé på tegnebrettet til kjøreklar prototyp.
I dag finnes det elektriske scootere og mopeder, men Takhi elektriske motorsykkel er en nyhet på motorsykkelmarkedet.

Elmotorsykkelen er bygd på en Moto Martin streetfighter-ramme, opprinnelig med 1100 kubikks motor; et godt utgangspunkt for en bysykkel.
For å realisere prosjektet har studentene flere samarbeidspartnere med på laget.
Bård Eker er mentor for prosjektet, og Norges Forskningsråd gir økonomisk støtte.
Den ferdige prototypen skal vises fram på verdenskongressen for elektriske kjøretøy, EVS-24, i mai, men Takhi Design presenterte også prosjektet på MC-messen i begynnelsen av mars, der publikumsinteressen var stor.


Innovative løsninger
– Gruppeleder Christine Amer forteller at tanken bak prosjektet var å redusere utslipp av CO2 og støy i bymiljøer.
Elektriske kjøretøy er blant de mest miljøvennlige og prisgunstige alternativene, og elektrisk drift var dermed et naturlig valg.
En motorsykkel tar dessuten liten plass og er lett å manøvrere inne i bykjernen.
Men for å være et reelt alternativ til dagens bensindrevne framkomstmidler må elmotorsykkelen være konkurransedyktig både når det gjelder design og ytelse.
Takhi Design benytter seg derfor av det nyeste innenfor motor- og batteriteknologi.
En viktig faktor er at designen skal gjenspeile den innovative teknologien sykkelen baseres på.


Fra idé til prototyp
Som framtidige industridesignere er oppgaven å utvikle en idé på tegnebrettet, for så å bygge en ferdig prototyp.
På skissestadiet utvikles konseptet, som representerer hovedideen bak produktet. Konseptet videreutvikles, og det utarbeides detaljløsninger for teknisk og estetisk utforming.
Den endelige designen er utgangspunktet for bygging av modell eller prototyp.
I Takhi-prosjektet baseres utforming og bygging på en eksisterende motorsykkelramme.

– Vi bygger plugger til støping av kåpe for hånd.
Det skjer ved at rammen fylles opp med skum, som beskjæres for å passe til designens geometri.
Kåpen i glassfiber støpes utenpå pluggen, før pluggen fjernes og kåpen til slutt lakkeres, forteller designansvarlig Eirik R. Guttulsrud.

Studentene benytter eksisterende teknologi fra norske leverandører.

– Gylling Teknikk bidrar med litium-ion-batterier, det nyeste innenfor batteriteknologi. Motoren er den samme som brukes i elbilen Buddy.
Vår oppgave blir å koble sammen tekniske komponenter og plassere dem hensiktsmessig med tanke på design og ytelse, sier teknisk ansvarlig Henrik L. Sandøy.
Målet er å ha en kjøreklar prototyp til verdenskongressen for elektriske kjøretøy i mai.


Mange samarbeidspartnere
Å lage en fungerende prototyp av en elektrisk motorsykkel er umulig uten samarbeidspartnere.

– Prosjektet er komplekst og favner ulike fagområder.
For oss som studenter har det vært nødvendig å hente inn ekstern spisskompetanse.
Det er veldig inspirerende for oss studenter at de fleste vi kontakter, er positive. Bård Eker bidrar som mentor.
Det er en stor inspirasjon og et kvalitetsstempel at han setter av tid til å veilede oss. Det er også viktig å bygge nettverk,

gjøre prosjektet kjent i ulike kretser som privat næringsliv, organisasjoner, det offentlige og i media, forteller PR-ansvarlig Gudrun Straand.

Takhi Design har flere samarbeidspartnere med på laget.
Noen bidrar med økonomisk støtte, andre med materialer eller komponenter, og ikke minst kompetanse.
Et kvalitetsstempel er at Norges Forskningsråd støtter prosjektet økonomisk.

Informasjonsansvarlig Peder Østmoe nevner at Gylling Teknikk bidrar med batterier, Biobe med materialer til støping av kåpen, Lakkompaniet, som for øvrig lakkerer for Koenigsegg, står for lakkeringsjobben, Dekkvarehuset Ola Svendsen MotorCompany stiller med nye racingdekk, og Gundersen Galvano skal fornikle noen slitedeler.
I tillegg til Forskningsrådet bidrar Norges ingeniør- og teknologorganisasjon (NITO), Østfold Energi, Multiconsult og Høgskolen i Østfold med økonomisk støtte.


Mediaoppmerksomhet
Prosjektet skaper mye positiv oppmerksomhet i media, noe som har stor markedsføringsverdi for samarbeidspartnerne.
MC-Avisa følger prosjektet fra start til mål med oppslag i hvert nummer.
Takhi Design ble for øvrig presentert på standen til MC-Avisa under MC-messa 2009 på Lillestrøm 6.–8. mars.
Publikumsinteressen var stor, og prosjektet fikk også stor mediadekning.
Studentene håper nå på mye oppmerksomhet på Klimabil 2009 i april og EVS-24 i mai. Takhi Design har egen nettside (www.takhi.net) der interesserte kan følge prosjektet gjennom bilder fra dag til dag og abonnere på nyhetsbrev.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no