Tips redaksjonen
03.05.2009

Klassiske Calypso – nå med Volvo Penta-motorer

Forskningsfartøyet Calypso ble verdensberømt i forbindelse med den franske undervannsfotografen Jacques-Yves Cousteaus pionerinnsats på alle verdens hav.

Nå restaureres fartøyet og utstyres med motorer fra Volvo Penta.

Calypso er omtrent like kjent som sin legendariske kaptein, Jacques-Yves Cousteau. Hun ble bygd i tre på den amerikanska vestkysten i 1942 og ble opprinnelig brukt som minesveiper av den britiske flåten.
Etter krigen gikk hun i en kort periode som ferge i Middelhavet før kaptein Cousteau tok seg av henne i 1950. Og siden da var de uatskillelige.

Det var om bord på Calypso at Jacques-Yves Cousteau gjennomførte sin forskning og lagde sine filmer, som i decenniene etter krigen bidro til med å spre kunnskaper om miljøet og verdenshavene.

Etter en ulykke i havnen i Singapore i 1996 sank Calypso.
Hun ble hevet, men var da delvis et vrak.
Og året etter døde Jacques-Yves Cousteau i en alder av 87 år.

Det kunne ha vært det siste kapitlet om Calypso, men den ideelle stiftelsen Cousteau Society hadde andre planer.
De ville gjøre Calypso til sitt flaggskip og bruke henne til å spre kunnskap om verdenshavene og miljøet i Cousteaus ånd.

Etter 2008 har Calypso ligget på verftet Concarneau i Bretagne, der hun gjennomgår en omfattende restaurering.
Stiftelsens ambisjoner er å gjøre Calypso så miljøvennlig som mulig.

To 16-liters dieselmotorer fra Volvo Penta, hver på 650 hestekrefter, skal sørge for framdriften.
Med disse kommer Calypso opp i ca. 15 knops toppfart og en marsjfart på ca. 10 knop.

Restaureringen av Calypso beregnes å koste ca. syv millioner euro.
Om alt går som planlagt, kommer fartøyet til å være klart for nye oppdrag i begynnelsen av 2010.

[Tilbake]

 Makeweb CMS 4.1