Meny
15.03.2009

XXL Sport – med fokus på effektiv logistikk

PåGardermoen, bare et steinkast fra flyplassen holder XXL Sport og Villmark hus. Her serveres i dag 12 varehus daglig med påfyll av sko, ski, sykler og andre sportslige produkter. 
Det stopper ikke der – XXL vil videre, de vil vokse og har forstått at vinnerne er de som effektivt kan håndtere store volumer.
Sammen med ITO Gruppen ble det designet et automatisert ekspedisjon- og distribusjonssystem.

Med stadig nye varehus som åpnes i Norge, og snart med oppstart i Sverige, blir det større press på lagerkapasiteten hos XXL.
Med det nye, utvidede sentrallageret på 12 000 kvadratmeter på Gardermoen, og planer stor etablering i Sverige, posisjonerer man seg til å møte den økte varestrømmen.

– Vi økte omsetningen på sentrallageret med cirka 35 prosent i 2008 og spiser formelig markedsandeler av konkurrentene.
Dette gir oss utfordringer innenfor logistikk, noe vi nå har tatt grundig tak i, uttaler Geir Nielsen, lager og varelogistikkansvarlig hos XXL.

Vår grunnleggende verdi er at vi til enhver tid skal være billigst på de varene folk etterspør.
Samtidig skal vi ha bransjens bredeste og mest tilgjengelige vareutvalg. Således står effektiv logistikk høyt på agendaen hos oss XXL’ere, fortsetter Nielsen.


Mer attraktiv arbeidsplass
Geir Nielsen er ivrig etter å fortelle og vise frem ITO-konseptet.

– ITO og Pall-Pack har skapt et effektivt logistikkanlegg som automatisk emballerer ferdig plukkete paller og kjører disse ut på dedikerte baner, definert på de forskjellige varehusene.
Ikke bare sparer vi tid og bemanning, men vi opplever også at vi har fått en mer attraktiv arbeidsplass med mer avansert teknologi, forklarer Nilsen.
Ved sortering ut på dedikerte baner mot lasterampe kan speditøren selv laste på bil; altså oppgaver som før tilhørte oss, føres nå over på speditør, fortsetter Nielsen.

– Samtidig med dette har vi økt kvaliteten på det som sendes. En maskin kan ikke gjøre så mange menneskelige feil.
Slik sett vet vi at emballeringskvaliteten er identisk fra pall til pall, forklarer Nielsen.


Selvgjort lager
Nielsen har vært rundt hos flere store aktører innenfor logistikk og har selv tidligere fartstid fra Elkjøp.

– Vi er ganske stolte av å ha bygd dette lageret selv, og da bare med norske leverandører. Reolene er fra Constructor.
Utvelgelsen av ITO og Pall-Pack som leverandører av det automatiske emballerings og logistikksystemet har vi stått for.
Med førstehåndsinformasjon og full oversikt får vi dedikerte medarbeidere som vet hva de skal gjøre for å oppnå gode resultater, mener Nielsen.


Utvidelse
En naturlig forlengelse vil være å gå inn med en automatisk etiketterer, linket mot bedriftens ERP-system, Axapta.

– Vi har enda noen runder å gå når det gjelder funksjon og fleksibilitet rundt ERP-systemet, men det vil være en naturlig del å spleise ITO og Axapta i søken etter ytterligere å øke vår effektivisering, forteller Nielsen.

– I dag merkes alle paller for hånd ved hjelp av en mindre bordprinter.
Dette ønsker vi integrert i våre truck-PC-er, slik at vi kan fokusere på plukk.
Så får transportsystemet ta seg av etiketteringen, emballeringen og sorteringen til de forskjellige varehusene, fortsetter Nilsen.


Containertømming
Ettersom varehusene stadig blir flere – og en omsetning i sterk vekst, øker også andelen av inngående varer.

– Vi bruker i dag mye tid på å tømme containerne, åpne esker og repakke på nye paller.
Normalt skal dette komme sortert fra våre leverandører, men verden er ikke alltid slik vi skulle ønske den.
Vi er derfor i gang med å se på en mer automatisert løsning knyttet til containertømmingen og det å skape noen mindre mobile arbeidsbenker, fortsetter Nielsen.

Planen er her at varer sendes direkte til en repakkestasjon.
Fordelen er at medarbeideren hele tiden opererer i en bekvem arbeidshøyde, samtidig som det etableres en "strengere" struktur.
Én medarbeider har full fokus på lossing, mens den andre bare har fokus på pallstabling.

– Fordelen er det tette samarbeidet med ITO.
Vi vet at vi alltid har noen å snakke med– og ikke minst få innspill fra og noen å dele erfaringer med.
Så får vi se om også den oppgaven i nær fremtid blir mer automatisert, avslutter Nielsen med et smil.


Fornøyd med leveransen
Det er ikke mangel på lovord om løsningen fra ITO og Pall-Pack.

– Følg med nå, her plasseres en pall på transportbåndet.
Truckføreren registrerer pallen og merker den med strekkode før den føres inn til den helautomatiske strekkfilmmaskinen fra Pall Pack.
Videre bærer det inn til et sorteringsanlegg der hver enkelt pall føres til korrekt bane, der Postens biler henter paller for hvert enkelt varehus.
Systemet måler pallen og tilpasser seg automatisk til pallens størrelse, dette fordi vi sender alt fra mindre skoesker til langrennsski på 2,4 meter.
Det sendes ut mellom 150 og 200 paller daglig, forteller Nielsen.

– Lageret kjøres med bare ett skift, så dermed er det eventuelt rom for å forlenge eller øke antall skift ved behov.

– Vi er svært fornøyd med løsningen, som går knirkefritt, og det skulle ikke forundre meg om vi gjør noe liknende i nye lagre i fremtiden, konkluderer Geir Nielsen.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no