Meny
15.03.2009

Europas kraftigste EEV-motor uten AdBlue

MAN Nutzfahrzeuge har lansert en ny variant i sin største motorserie for busser. Den er på 505 hk og er Europas kraftigste EEV-motor som ikke trenger AdBlue.

Den nye sekssylindrede motoren har betegnelsen D2676 LOH28 og har som de øvrige motorene i serien et volum på 12,4 liter.
Største effekt er 505 hk ved 1900 o/min., mens største dreiemoment er 2300 Nm fra 1000 til 1400 o/min.
Denne motorvarianten er utviklet for Neoplan-flaggskipet Starliner, men det er også mulig at den kommer i neste versjon av dobbeltdekkeren Skyliner.

I oktober i år trår de nye Euro 5-bestemmelsene i kraft.
MAN har imidlertid ønsket å gå enda lenger når det gjelder miljøet, og den nye motorvarianten finnes derfor bare i EEV-utførelse (EEV = Enhanced Environmentally friendly Vehicles).
Motoren tilfredsstiller de strenge EEV-kravene ved hjelp av Common Rail innsprøytningssystem, totrinns turbo, eksostilbakeføring (EGR), optimalisert forbrenning og PM-Kat, MANs eget vedlikeholdsfrie partikkelfilter.


Omfattende motorserie
MAN D26-serien er en omfattende motorserie som benyttes i MAN lastebiler samt MAN og Neoplan busser i en rekke forskjellige effektvarianter.
Når det gjelder MANs og Neoplans turbussprogram, leveres det EEV-utførelser på 400, 440 og 480 hk samt nå også 505 hk.
MAN opplyser at alle bussmotorer er i EGR-utførelse og trenger derfor ikke tilsetningsstoffet AdBlue for å tilfredsstille avgasskravene.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no