Meny
15.03.2009

Bruker norsk modell

Kystvakten i Sverige er i ferd med å etablere en slepeberedskapstjeneste for svenskekysten. Tjenesten baseres på den statlige modellen i Norge, utviklet og driftet av Kystverket.

De siste årene har den svenske kystvakten ved flere anledninger besøkt Norge for å lære av den norske modellen og for å ta nytte av norske erfaringer, opplæringsstruktur og praksis ved bygging av slepebåter.

Svenskene har videre benyttet seg av simulatorkurs som takler reelle slepebåtscenarioer i meget krevende værforhold, og deltatt i en rekke øvelser utenfor den nordnorske kysten. Slepemanualer og risikoanalyser er basert på den norske modellen.

– Slepeberedskap er aldeles nytt i Sverige. Vi har sett på mange systemer, men valgte den norske modellen.
Vi har måttet utvikle manualer og system for hvordan slepeberedskapstjenesten i Sverige skal fungere og kontaktet våre norske venner for bistand.
Dette samarbeidet har vært en uunnværlig erfaring for oss, og vi takker våre norske brødre og søstre for at vi ble så godt mottatt, sier kystovervåkingsinspektør Bengt Jansson som vil være styrmann om bord i det første svenske slepefartøyet KV "Poseidon".


Godt fagmiljø

– Vi har vært veldig opptatt av å være åpne og dele alle våre erfaringer.
Vi er helt i tet i Europa når det gjelder øvelser og opplæring, og har fått flere forespørsler fra andre land som ønsker å delta i øvelsene.
Vi har syv til åtte slepeøvelser i året med tankfartøy og til vår kjennskap er det ingen andre land som øver så mye, forteller losoldermann Ulf Klevstad i Kystverket Troms og Finnmark.

Kystverket Troms og Finnmark med regionkontor i Honningsvåg har siden 2003 hatt ansvar for driften av den statlige slepeberedskapen i Nord-Norge, mens Vardø trafikksentral står for den daglige disponeringen av slepefartøyene.

Internt i Kystverket er det et tett faglig samarbeid mellom Beredskapsavdelingen, Sjøsikkerhetsavdelingen og Kystverket Troms og Finnmark.

Kystverket samarbeider videre tett med Kystvakten og flere rederier som stiller sine fartøy til disposisjon under øvelser.
Mange av Kystverkets erfaringer er gjort i samarbeid med disse aktørene.

– Når vi startet denne tjenesten, hadde vi god dialog med slepeberedskapsnæringen, samtidig som vi har etablert et tett samarbeid med Forsvaret. Vi startet med blanke ark, men vi har lært veldig mye underveis gjennom øvelser og erfaring, poengterer Klevstad.


Norge – en pådriver

– Norge har vært en pådriver for økt samarbeid mellom myndigheter i europeiske land innenfor slepeberedskap, slik at vi kan ta nytte av hverandres erfaring.
Vi har hatt flere møter på den europeiske arenaen, og Norge holder nå på å fremme et initiativ for å få til et felles europeisk samarbeidsprosjekt, sier seniorrådgiver Trond Ski ved sjøsikkerhetsavdelingen i Kystverkets hovedkontor.
Slepeberedskapen i Nord-Norge er en viktig del av den norske beredskapen mot alvorlige skipsulykker og akutt forurensing langs norskekysten.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no