Tips redaksjonen
15.03.2009

Design selger

I disse krisetider kan det være fristende å dvele ved alt som går galt. Men det ønsker vi ikke å gjøre. Det bare forsterker følelsen av at ingenting nytter. La oss heller fokusere på det positive. Og det positive er at norske ledere etter hvert oppdager at design er svært viktig om de skal konkurrere internasjonalt – og det gjør de jo stadig oftere.

Det nytter ikke bare med god kvalitet, selv om det er viktig nok.
En liten, men viktig detalj i den ytre formen kan gjøre hele forskjellen mellom suksess og fiasko.

Man skulle for eksempel ikke tro at det var så mange måter å designe en golfkølle på, men svenske Ergonomidesign fant likevel på en helt ny vri som revolusjonert golfspillet.
Det er mange andre eksempler også, men la oss være patriotiske.

11. mars, etter at denne utgaven er gått i trykken, deles den årlige Hedersprisen for god design 2009 ut.

Det er tre norske designprosjekter som er nominert: Øyafestivalen, Jensen Møbler og SeaBed Geophysical, altså tre helt ulike produktkategorier.

Nivået på deltakerne i konkurransen viser at vi etter hvert har fått et godt designmiljø i Norge med mange lovende, unge talenter. Det er også positivt.

Når det gjelder design, har vi kanskje lett for å tenke på interiør, mote og forbrukerprodukter, men slik er det ikke lenger.

Design gjelder nesten overalt, men den må være god og tidløs.

Bare les hva vi skriver i denne avisen om produktet CASE Abyss til en av de nominerte til Hedersprisen, SeaBed Geophysical.

CASE Abyss er en spesialdesignet seismisk sensor for geologisk kartlegging på store havdyp.
Etter å ha kastet gammel design over bord og satset nytt står oppdragene i kø.
Så ikke la oss rive med av krisestemningen som råder, og som mediene gjør sitt beste for å holde ved like.
Mulighetene for dem som ønsker å satse, er alltid til stede, og god design selger. *
Det er det ingen tvil om.

[Tilbake]

 Makeweb CMS 4.1