Meny
10.02.2009

DEC Marine SCR: Ny teknikk fjerner 99 % av fartøyets NOx-utslipp

DEC Marine AB har spesialisert seg på NOx-reduksjon fra marine motorer. Det finnes mange teknikker for å redusere NOx-utslippet, men ingen av dem har et så stort potentsial som SCR (Selective Catalytic Reduction), får Ny Teknikk opplyst.

Det beror på at SCR innebærer etterbehandling av avgassene som ikke påvirker motorens drivstofforbruk. Teknikken kan brukes på stort sett alle motorfabrikater.
Med SCR-tekniken kan NOx-utslippet reduseres til nærmest null gram pr. kilowatttime, ifølge DEC Marine.

DEC Marines SCR Converter- system er basert på katalytisk reaksjon ved hjelp av reduksjonsmiddelet urea, som gjør at nitrogenoksid kan reduceras til nitrogen (N2) og vann.

Designen har blitt videreutviklet siden den første leveransen i 1991. SCR-utrustningen ble da installert om bord i fergen "M/V Aurora", som går mellon Helsingborg og Helsingør (på den tiden var DEC Marine et forretningsområde innenfor ABB).
Som pionerer innenfor bransjen har DEC Marine lengst erfaring på markedet med SCR-systemet, og selskapet utvikler seg raskt. Pr. i dag har de solgt godt over 300 SCR-systemer til fartøy som må oppfylle ulike marine krav og klassifikasjoner.

Strenge krav
– DEC Marine selger i dag et system som gir større reduksjon enn det som tidligere har vært vanlig praksis, fordi systemet er designet for utslipp ned mot 0,2 g NOx/kWh.
Det har vært vår standard å designe for mer enn 95 % NOx- reduksjon siden 1996.

Grunnen er at de svenske reglene har ligget på dette nivået, sier Per Holmström, adm. dir. i DEC Marine.
Han påpeker også at NH3-(ammoniakk-)utslipp er noe de alltid tenker på i sin design, ettersom det også settes krav til slike utslipp i svenske farvann.

Nye IMO-bestemmelser
Om man injiserer mye urea, kan man få ned nitrogenoksidutslippet mye, men riskoen er at ammoniakk slipper igjennom systemet, og da kan den totale miljøgevinsten reduseres.

De svenske reglene, som må følges i dag, ble fastsatt av Sjöfartsverket i 1998, og siden i 2005. I Norge har man også jobbet hardt for å senke utslippet ved å pålegge avgifter for NOx-utslipp i sjøfarten, men i store deler av verden finns det ikke slike regler, så det er mye som gjenstår å gjøre.

I april 2008 bestemte IMO (International Maritime Organisation) at nye regler for svovelinnholdet i drivstoff og NOx-utslipp skal begynne å gjelde fra 1. januar 2011 for hele verden.

DEC Marine AB er nå et selvstendig selskap siden det ble skilt ut fra Munters i 2007.
– Vi er fremdeles i samme gruppe, men med nye mål, sier Per Holmström og påpeker også at selskapet har hatt en stadig vekst siden de tidligste årene med ABB som eiere, senere Munters, og fram til i dag som et frittstående selskap med nytt navn.

– Tidligere var fokuset å oppfylle minstekrav fra IMO og DNVs Clean Design og opp til 80 % reduksjon. Men nå vil de fleste rederiene redusere så mye som mulig, det vil si mer enn 95 % NOx-reduksjon, sier Per Holmström.

Reduserer også VOC, CO og lyd
Systemet til DEC Marines er utviklet for dieselmotorer, men totaktsmotorer og gassdrevne fartøyer er også aktuelle for denne teknikken.

Systemet er automatisk, styres ved hjelp av et program og kontrolleres enkelt fra et displaypanel i kontrollrommet, der alle målte parametere kan ses, slik som ureastrøm, trykk og temperatur.
En del av systemet har også en integrert oksidasjonskatalysator som foruten NOx også reduserer VOC (oljedamp) og CO till CO2 for å eliminere disse helsefarlige emnene samt diesellukt.

Konverteren demper også lyden og kan, om ønskelig, utrustes med en kompakt lyddemper for å redusere lyden ytterligere. Dersom fartøyet ikke er nytt, velger kunden ofte å fjerne gamle ruvende, lyddempere og får på den måten plutselig ledig plass til konverterne.

Prosessen
SCR-systemet består av ulike deler.
Først sprutes urea og luft inn sammen.
Den høye avgasstemperaturen fordamper urea, og det dannes ammoniakk. Deretter blandes avgassene og ledes videre inn i konverteren, der reaksjonen skjer.

Det finns også et utblåsningssystem som automatiskt blåser bort aske og gipsstøv som kan dannes på grunn av svovelet i drivstoffet. Etter konverteringen måles NOx-innholdet.

Systemet justeres automatisk for å optimere reduksjonen. En typisk måte å arrangere konverterne på er å ha dem ståene i skorstenen eller liggende i maskinrummet.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no