Tips redaksjonen
10.02.2009

King Food Norge AS åpner sin første Burger King-restaurant i Sverige

I Sverige har man opplevd et sug etter å åpne Burger King-restauranter den siste tiden. Norskeide King Food tar signalene på alvor og trer nå inn på det svenske markedet med sin første svenske restaurant i Stenungsund, utenfor Göteborg.
King Food er franchisetaker til Burger King og driver i dag 30 restauranter for den amerikanske kjeden i Norge og har en klar ambisjon om å åpne flere svenske restauranter i 2009.

King Food er datterselskap av Umoe Catering AS, som også eier bl.a. Peppes Pizza og har rettighetene til T.G.I. Fridays i Skandinavia.

– At King Food nå går inn på det svenske markedet er selvsagt bra for tilveksten i Sverige.
King Food er en meget kompetent franchisetaker som har musklene til raskt å kunne dra i gang flere nyetableringer, sier Stefan Eriksson, nordensjef for Burger King. Han sier videre:

– Det er bare å konstatere at vi har en meget bra miks blant våre franchisetakere i Norden, med en spennvidde fra større aktører som King Food, Nordic Service Partner, Scandinavian Service Partner og Liseberg Restaurants til dyktige entreprenører og familieforetak. Dette gir en god dynamikk i vår fremtidge tilvekst.

Burger King har i dag totalt 118 restauranter i Norden, hvorav 65 er i Sverige, 30 i Norge og 23 i Danmark. Ambisjonen er å fortsette å øke antallet restauranter med omtrent 15 restauranter per år.

– Vi har ambisiøse planer for vår svenske virksomhet. Målet er naturligvis ikke bare å åpne i Stenungsund, men raskt finne flere passende områder.

Vi har mange gode erfaringer fra å drive våre 30 Burger King-restauranter i Norge, og vi ser at det finnes store forretningsmuligheter også i Sverige, sier Sven Hars, markedsdirektør i King Food AB.

Restauranten i Stenungsund åpnet tirsdag 20. januar.
Dette innebærer at rundt 40 nye arbeidsplasser skapes i det svenske tettestedet som ligger fem mil nord for Göteborg.

[Tilbake]

 Makeweb CMS 4.1