Meny
05.01.2009

Trygg evakuering fra fremtidens fly

En revolusjonerende flygende vinge kan bli løsningen på fremtidens lufttransport. Flyeksperter tror at en flygende vinge har potensial til å få opptil 30 prosent bedre energieffektivitet og bedre oppdrift på grunn av sin unike form.
Flyet har blitt beskrevet som "et nytt nivå i flydesign og å kunne bli formen på fremtidens luftfartøyer".

Innovative, matematisk modelleringsteknikker har blitt brukt til å tilfredsstille sikkerhetskravene til dette radikale flykonseptet.

En versjon av et slikt passasjerfly vil kunne frakte opp til 1000 passasjerer, og ikke minst viktig; forskerne har vist hvor disse vil kunne evakueres uten risiko.

På en konferanse om fremtidens flydesign, forklarte professor Ed Galea ved Universitetet i Greenwich, London, hvordan universitetets Fire Safety Engineering Group brukte matematiske modeller til å vurdere flyets passasjersikkerhet.

20 utganger
– Med åtte midtganger er den flygende vingen nesten like bred som den er lang.

Den ser mer ut som et flygende auditorium enn som et tradisjonelt rørformet fly, sier professor Galea, og legger til at flyet med kapasitet på over 1000 passasjerer er det betydelig større enn de største av dagens passasjerfly.

Gjennombruddet er et viktig teknologisk skritt i utviklingen av dette karakteristiske superfly- konseptet, som har opptil 20 utganger på tre sider.

Det er riktignok utviklet militære varianter av flygende vinger (eller det som på engelsk kalles "blended wing body" – BWB), for eksempel den amerikanske Stealth-flyet.

Men disse flyene kan bare ta et lite mannskap, og det stilles ikke de samme strenge kravene til evakuering som til kommersielle fly, slik som den 90 sekunders sertifiseringstesten for evakuering.

Gruppen ved Greenwich University har simulert hvordan flypassasjerer oppfører seg i krisesituasjoner, og hvordan brann, røyk, giftige gasser og varme sprer seg gjennom et brennende fly.

AirExodus
Den futuristiske flygende vingen kan ha mange bruksområder i tillegg til passasjertransport, for eksempel som et lastefly som kan fly jorda rundt non stop.

Flyets enorme interiør var en stor utfordring for forskergruppen ved Greenwich, og det krevde omfattende omarbeidelse av evakueringsmodellen, som er blitt kalt airExodus.

Det var nødvendig å utvikle en ny og sofistikert versjon av programvaren for å forutsi hvordan passasjerene oppfører seg i det nye flykonseptet, og hvordan de beveger seg i det store antallet midtganger for å finne veien ut.

Som ledd i utviklingsarbeidet ble det benyttet en stor kabinmodell, og flere enn 700 frivillige deltok for å verifisere at den nye modellen var realistisk.

– Vi kombinerte vår brannsimulering og passasjerevakueringsmodell for å finne svaret på det fundamentale spørsmålet når det gjelder slike fly: Kan passasjerer og besetning komme trygt ut, forklarer professor Galea. Og svaret var positivt.

Et EU-prosjekt
Den flygende vinge-analysen er del av EU-prosjekt Nacre (New Aircraft Concepts Research) som ledes av Airbus, og som fokuserer på nye flyteknologier.

Det fire-årige prosjektet har et budsjett på 30 millioner euro, og 30 partnere fra 14 land deltar.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no