Tips redaksjonen
05.01.2009

Wärtsilä leverer design og fremdriftsløsninger til tre Sealion-fartøy

I fjor høst mottok Wärtsilä ordre på fremdriftsløsninger til Sealion Shipping, det britiske selskapet som administrerer Toisa-flåten. Løsningene skal installeres i tre offshorefartøy som skal bygges ved ABG-verftet i India.
Offshorefartøyene vil ha Vik-Sandvik-design, og Wärtsilä skal levere fremdriftspakke til hvert fartøy.

Denne pakken inneholder et komplett diesel-elektrisk fremdriftssystem basert på fire sekssylinders hovedgeneratorsett av typen Wärtsilä 26.

Som en del av kontrakten på ca. 30 millioner euro skal Wärtsilä også levere seks propeller og komplett elektro- og automasjonssystem basert på "Low Loss"-konseptet til de tre fartøyene, som er i DP2-klassen.

Ifølge sjef for nybygg i Sealion Shipping, Ray Crosby, ble Wärtsiläs diesel-elektriske fremdriftssystem valgt for å sikre større fleksibilitet i operasjoner med fjernstyrte miniubåter.

– For å oppfylle høyere krav til sikkerhet, dynamisk posisjonering og miljøforskrifter er det nødvendig med nye fartøy.

Wärtsilä har vist at de kan hjelpe rederier og verft med å løse de forskjellige tekniske problemene forbundet med nybygg, sier Crosby.

Toisa har sju multifunksjonelle offshorefartøy i flåten sin, som totalt teller 24 offshorefartøy.
I tillegg har selskapet ytterligere tolv fartøy under konstruksjon, som vil tas i bruk i nær fremtid.

Sealion har 60 Wärtsilä-motorer i drift
Sealion Shipping, som drifter Toisa-flåten som handler i Nordsjøen, Mexicogulfen, utenfor kysten av Brasil og i farvann i Sørøst-Asia, er en viktig kunde for Wärtsilä, med mer enn 60 Wärtsilä-motorer i drift.

– Sealion bestilte sitt første VS 483-fartøy med Vik-Sandvik-design i 1997 og har i senere tid bestilt flere oppgraderte versjoner av samme design.

Wärtsilä har utstyrt disse fartøyene med motorer, reduksjonsgir og propeller.
Mk4-designen er den nyeste oppgarderingen og omfatter også et diesel-elektrisk fremdriftssystem.

Vi har jobbet tett med Sealion for å utvikle den nye designen og finne den optimale løsningen for hvert fartøy, sier Paul Bennett fra Wärtsiläs salgsavdeling i Storbritannia.

Vik-Sandvik ble kjøpt opp av Wärtsilä i juli 2008. Dette oppkjøpet var et viktig trinn i Wärtsiläs strategi for å styrke sin posisjon som en totalleverandør.

 

[Tilbake]

 Makeweb CMS 4.1