Wärtsilä leverer design og fremdriftsløsninger til tre Sealion-fartøy
Denne pakken inneholder et komplett diesel-elektrisk fremdriftssystem basert på fire sekssylinders hovedgeneratorsett av typen Wärtsilä 26.
Som en del av kontrakten på ca. 30 millioner euro skal Wärtsilä også levere seks propeller og komplett elektro- og automasjonssystem basert på "Low Loss"-konseptet til de tre fartøyene, som er i DP2-klassen.
Ifølge sjef for nybygg i Sealion Shipping, Ray Crosby, ble Wärtsiläs diesel-elektriske fremdriftssystem valgt for å sikre større fleksibilitet i operasjoner med fjernstyrte miniubåter.
– For å oppfylle høyere krav til sikkerhet, dynamisk posisjonering og miljøforskrifter er det nødvendig med nye fartøy.
Wärtsilä har vist at de kan hjelpe rederier og verft med å løse de forskjellige tekniske problemene forbundet med nybygg, sier Crosby.
Toisa har sju multifunksjonelle offshorefartøy i flåten sin, som totalt teller 24 offshorefartøy.
I tillegg har selskapet ytterligere tolv fartøy under konstruksjon, som vil tas i bruk i nær fremtid.
Sealion har 60 Wärtsilä-motorer i drift
Sealion Shipping, som drifter Toisa-flåten som handler i Nordsjøen, Mexicogulfen, utenfor kysten av Brasil og i farvann i Sørøst-Asia, er en viktig kunde for Wärtsilä, med mer enn 60 Wärtsilä-motorer i drift.
– Sealion bestilte sitt første VS 483-fartøy med Vik-Sandvik-design i 1997 og har i senere tid bestilt flere oppgraderte versjoner av samme design.
Wärtsilä har utstyrt disse fartøyene med motorer, reduksjonsgir og propeller.
Mk4-designen er den nyeste oppgarderingen og omfatter også et diesel-elektrisk fremdriftssystem.
Vi har jobbet tett med Sealion for å utvikle den nye designen og finne den optimale løsningen for hvert fartøy, sier Paul Bennett fra Wärtsiläs salgsavdeling i Storbritannia.
Vik-Sandvik ble kjøpt opp av Wärtsilä i juli 2008. Dette oppkjøpet var et viktig trinn i Wärtsiläs strategi for å styrke sin posisjon som en totalleverandør.