Tips redaksjonen
05.01.2009

Nytelse og smak på Norges Varemesse

Det er ingen ting jeg kan ergre meg mer over enn å se god mat ille tillaget, snerret Ludvig Holberg i en tale engang tidlig på 1700-tallet.

Forventingene til det optimale måltid har ikke endret seg på de vel 300 årene som skiller vår og salige Holdbergs tid.

Maten skal være ny og spennende.
Vi ønsker oss stadig større variasjon i matvarene også i hverdagen, samtidig som vi trakter etter enklere måltidsløsninger uten at det går ut kvalitet og smak på maten.

Kvalitet, miljøprofil og produktutvalg kjennetegner vår tids krav til maten og opplevelsene rundt måltidet.
Men fremskaffelsen av råvarer, produksjonsmetodene, emballasjeløsninger og distribusjon har gjennomgått enorm forvandling i de senere årene.

Dette vil du kunne oppleve når du kommer til Norges Varemesse i tidsrommet 3.–6. februar 2009.
For her er det snakk om å la publikum ta del i – og få demonstrert det ypperste av nyvinninger innenfor utstyr og metoder innenfor alt som har med matopplevelse og produksjon av mat og drikke å gjøre.

Da går nemlig utstyrsmessen NEF-Dagene og parallelt med denne, arrangementet Smak09 av stabelen.
Forkortelsen NEF står for Næringsmiddelindustrien, Emballering og Foredling.

Smak09 derimot er en nyvinning, eller for å være korrekt, en forbedring av det som tidligere gikk under benevnelsen 4 Messer.

Hvorfor endringen fra 4 Messer til Smak09, Trond Andersen?
– Folk forsto ikke helt betydningen av begrepet 4 Messer, selv om det var innarbeidet over lang tid. I samarbeid med bransjen døpte vi derfor 4 Messer om til Smak09.

Vi tror det er til felles glede for alle våre kunder, enten de er utstillere, besøkende eller presse.
Brandingen av navnet Smak09 er på lang sikt lettere å forholde seg til enn 4 Messer.

Jeg er ganske sikker på at neste års messer og arrangementer på Lillestrøm vil bil de mest omfattende vi har sett innenfor matproduksjonen i Norge. 

– Vi har i hvert fall aldri i historien hatt større endringer i organisering, fremstilling, produksjonsform og distribusjon av mat i dagligvarehandelen enn vi har hatt de ti siste årene.

Og vi har knapt sett maken til oppmerksomhet i befolkningen rundt kosthold og ernæring enn det vi ser i dag, understreker Trond Andersen.

[Tilbake]

 Makeweb 4.1