Meny
07.12.2008

Toetasjers tog til Oslo

I forbindelse med konferansen Kollektivtrafikkdagene i konferansesenteret Felix på Aker Brygge 4. til 5. november ble det for første gang i Norge presentert et toetasjers passasjertog.
Den franske togprodusenten Alstom har i samarbeid med Flytoget AS fått tillatelse til å kjøre et Coradia Duplex type X-40 fra Stockholm til Oslo.

Toget som kom til Oslo var 55 meter langt og har plass til 180 passasjerer.

Statens Järnvägar i Sverige har kjøpt 42 slike tog som brukes i pendlertrafikken rundt Stockholm. Det finnes i to versjoner, tovognstoget som kommer til Oslo, og en trevogns versjon som er 81,5 meter langt og med kapasitet til 288 passasjerer.

Toetasjers tog benyttes etter hvert i trafikken i flere europeiske land, og Alstom alene har levert flere hundre.

Passasjerkapasiteten økes betydelig i toetasjers tog og er et effektivt virkemiddel når linjekapasiteten er begrenset.

X-40 er et svært populært tog hos svenske togpassasjerer og har vist seg å være svært driftssikkert.

NSB etterspurte ikke toetasjers tog i den anbudskonkurransen selskapet nylig gjennomførte i forbindelse med innkjøp av 50 nye tog. Toetasjers tog er 30 prosent rimeligere per passasjersete enn vanlige tog.

X-40 er en såkalt EMU (Electric Multiple Unit), med motordrevne vogner som ikke trenger et separat lok.

– X-40 er et velprøvet tog som har greid seg godt under nordiske klimaforhold. Vi har ønsket å vise frem denne togtypen for norske passasjerer lenge, men har først nå fått tillatelse til å hente toget til Norge, sier administrerende direktør i Alstom Transport Norden, Lars Kleppe.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no