Meny
07.11.2008

Dieselmotorer med null-utslipp

Britiske eksperter på brennstoffmotorer samarbeider for å utvikle dieselmotorer som skal ha nærmest null utslipp av nitrogenoksid (NOx) og partikler.

Caterpillar Inc., som produserer dieselmotorer, leder dette store prosjektet som tar sikte på å utvikle forbrenningsteknikk som er nødvendig for å konstruere en praktisk dieselmotor som er basert på det såkalte HCCI-prinsippet (homogeneous charge compression ignetion).

Blant ekspertene man har søkt hjelp hos, er Cambridge Consultants og universitetene City, Loughborough og Sussex.

Denne britiske ekspertgruppen har fått bevilget 1,5 millioner pund fra regjeringens teknologiprogram.

Ønskes velkommen

Den britiske minister for forskning og innovasjon ønsker prosjektet velkommen og sier:
– Storbritannia har en stolt historie når det gjelder innovasjoner innenfor vitenskap og teknikk.

Vi tror at vi må samarbeide med industrien for å utvikle morgendagens produkter og tjenester, slik at vi kan beholde vår posisjon som en ledende, global økonomi.

Det er grunnen til at vi støtter dette prosjektet, for ikke å glemme at det har et stort potensial med tanke på å bevare miljøet.

Dette gir en mulighet til å utnytte Storbritannias ekspertise som er i verdensklasse.

Dr. Derek Wallis ved Cambridge Consultants legger til:

– Fordelene med å utvikle HCCI-teknologien er enorme. HCCI dieselmotorer vil gi bortimot null utslipp av NOx og partikler.

Derved er behovet for etterbehandling av eksosen minimal.

HCCI-teknikken

Dieselmotorer brukes i busser, lastebiler og andre store kjøretøy, og omtrent 25 % av utslippene av karbondioksid (CO2) i Storbritannia stammer fra veitransporten.

I dagens dieselmotorer skjer forbrenningen ved høye temperaturer.

Derved utvikles nitrogenoksid og partikler.

I en HCCI-motor spres drivstoffet jevnt i forbrenningskammeret som en tåkesky.

Prosessen gjør at forbrenningen skjer ekstremt effektivt ved en lav temperatur. Resultatet er eksepsjonelt lave utslipp.

Men selv om HCCI-prinsippet er blitt demonstrert og vist seg å gi lave nivåer av NOx-utslipp uten etterbehandling av en katalysator, reiser teknikken mange designproblemer.

Så langt er det ingen som har klart å konstruere en motor som kan støtte denne teknologien effektivt.

Hovedgrunnen er å finne i problemet med å kontrollere motoren.

Man har derfor ikke kommet så langt at man har konstruert HCCI-motor med tenning og dieselinnsprøytning.

Også biodrivstoff

Prosjektet, som vil pågå til slutten av 2008, vil studere hele forbrenningssyklusen.

Fokuset vil være på injeksjonssystemet, designen av sylinderen og forbrenningsprosessen.

Det vil bli utviklet nye, tredimensjonale modellverktøy for å forstå den komplekse luftstrømmen, innsprøytningen av drivstoff og prosessene i sylinderen slik at designerne kan få motorene raskere på markedet.

Virkningen av HCCI-teknologien kan være svært stor ettersom det vil blir stilt stadig strengere krav til utslipp fra dieselmotorer i Europa i årene som kommer.

Alternative måter å følge disse standardene på er å utvikle bedre systemer for filtrering av eksos, men det gir økt drivstofforbruk og CO2-utslipp.

HCCI-teknologien vil ikke bare gi lave utslipp.

Den kan også gjøre at motorene kan gå på biobrensel og derved bidra til å redusere drivhuseffekten.

Den britiske regjeringen har annonsert at målet er 60 % reduksjon av CO2 i 2050 sammenlignet med nivået i 1990.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no