Meny
07.11.2008

Pariserhjulene på operatomata fenger

Forslaget om å plassere to delvis nedsenkede pariserhjul på operatomta har vakt stor interesse både i fagmiljøer og blant folk flest.
Nå etterlyser initiativtakeren innspill fra investorer.

Forslaget om å plassere to delvis nedsenkede pariserhjul på operatomta har vakt stor interesse både i fagmiljøer og blant folk flest.

Nå etterlyser initiativtakeren innspill fra investorer.

Opera-arkitekt i Snøhetta, Tarald Lundevald, sier til Aftenposten at operaens foreslåtte, gjennomsiktige naboer vil bidra til operaens monumentalitet.

Byråd for byutvikling, Merete Agerbak Jensen, liker også planene og hevder at timingen er perfekt.

Men hun lover ingen penger.

Debatten har skutt fart på debattsider på nett, og tilbakemeldingene fra folk flest har vært varierte – fra spontan forelskelse og begeistring til beskyldninger om plagiat og pengesløsing.

Overveldende respons

Idé- og konsepteier Johnny Almvang, daglig leder av EnergiCon AS, sier han hadde regnet med bred interesse for forslaget, men at responsen hittil er overveldende.

– Nå har jeg klippetro på at det snart melder seg både private og offentlige utviklere som ønsker å få utredet kostnader og tekniske utfordringer knyttet til forslagene.

Twin Wheels er ingen vill idé Norge kan droppe uten videre.

Antakelig blir dette enda klarere når tomteeier Hav Eiendom i løpet av et par måneder får se resultatene av arkitektkonkurransen.

Derfor spilte vi inn Twin Wheels akkurat nå, slik at de tre konkurrerende teamene, bokstavelig talt, skulle slippe å finne opp hjulet på nytt, sier Almvang, som mener at utnyttelsen av tomta rundt operaen til syvende og sist er et nasjonalt anliggende.

Venter på kapital

– Jeg tror Hav Eiendom kjenner sitt ansvar i dette perspektivet.

De vil nok neppe, uansett krav til økonomisk avkastning ved tomtesalget, presentere flere fancy kontorblokker i siktlinjene mellom Jernbanetorget og vår fantastiske opera, sier han.

Almvang mener det nå er på tide at representanter for kapitalen melder seg.

– Hvorvidt planen om å starte 200-årsjubileumshjulene 17. mai 2014 lar seg realisere, aner jeg ikke.

Hvis Trond Giske finansierer det kulturhistoriske undervisningsverktøyet TimeTrain, Norwegian og SAS tar ett hjul hver over bakken, mens kommunen bekoster flyttingen av Vikingskipene, Kon-Tiki, Ra, Fram og Gjøa, så burde planen holde.

Med mindre Olav Thon får lyst til å ta det hele da, sier Almvang.

Han lover uansett en garantert underholdende samfunnsdebatt om hva Norge har, og ikke har, råd til. Almvang er svært fornøyd med oppmerksomheten ideen hans har fått.

– Kommunikasjonshuset Renommé har gjort en super jobb med å visualisere de tankene jeg har hatt lenge.

Nå kan jeg presentere dette for beslutningstakere og folk flest uten å måtte bruke de store ordene.

Bildene, som kan sees på www.twinwheels.no, snakker for seg selv, sier Johnny Almvang.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no