Tips redaksjonen
09.10.2008

Høstens fargetrender – stor valgfrihet

Nordisk friskhet, sensuell makeup, kontinentale klubber og latinamerikanske rytmer. Det er stikkord for de fire retningene i det nye interiør-fargekartet fra Jotun.
– Det er lenge siden trendbildet har hatt så mange vidt forskjellige retninger – det gir rom for å uttrykke sin personlige smak og lage særegne rom. Vi har konsentrert oss om fire retninger som alle tar utgangspunkt i trendbildet. En del velkjente lyse fargetoner er basis i fargekartet, og i tillegg presenterer vi mange nye, lekre farger som vi tror mange vil sette stor pris på, forteller Jotuns fargesjef Lisbeth Larsen. Nordisk friskhet Avslappende, lett, befriende og luftig. Den første retningen er inspirert av naturen i de nordiske landene og spiller på blågrå farger i kombinasjon med gulgrønne nyanser. – Denne retningen er inspirert av nordisk luft, hav og fjell, og den har et friskt og nordisk preg. Vi presenterer en ny blåfarge med mye grått i som har fått navnet ”Linblå”, og temaet inneholder også velkjente farger som ”Fabrikk” og ”Hvit Pepper”, sier Lisbeth Larsen. Hun mener dette er farger det er lett å like og tror at mange vil velge nordiske farger i hjemmet sitt i høst. – De blågrå fargene lar seg utmerket godt kombinere med nyanser som for eksempel den syrlige, gulgrønne Bambus. Det er virkelig lekkert, sier Larsen. Makeup og mote Rosa er grunnfargen i den andre hovedretningen, som er inspirert av makeup, klær og mote. – Dette er jo egentlig en helt ny retning rent fargemessig, men den er veldig riktig i forhold til trendene. Den består av behagelige farger som ”Pilates” og ”Støvrosa”, og disse fargene i kombinasjon med for eksempel ”Fjærlett” er veldig flott, sier Larsen. Palletten består av myke, sensuelle farger som skal gjøre rommet behagelig å være i, men selv om rosa er en viktig farge, avviser fargesjefen at trenden er feminin. – Det vil jeg ikke si, for fargene inneholder såpass mye grått at de ikke blir for søte. Dette er en veldig harmonisk stil. Den er litt annerledes, men kan danne grunnlaget for mange ulike stiler. Den kan passe både til moderne hjem og til hjem med gamle møbler og gammelt interiør, sier hun. Fire mørke vegger Den tredje hovedretningen vender blikket mot kontinentet, og lar seg inspirere av kontinentale klubbscener, hoteller og restauranter. – Her er det mørkere farger som gjelder, og fargene har fått navn som ”Lounge” og ”Metropol”, sier Larsen. I mange år har fire lyse vegger dominert norske hjem, men de siste årene har stadig flere dristet seg til å male én eller to vegger i mørkere kontrastfarger. Nå håper fargesjefen at flere vil ta skrittet helt ut og gå for fire mørke vegger. – Man kan godt ha fire like, mørke vegger, gjerne i kombinasjon med lyse møbler eller kraftige, lyse lister. Dette er valget for den veldig trendbevisste, sier hun. Frodig lidenskap Den siste hovedretningen i Jotuns nye fargekart har latt seg inspirere av fargerike drinker, heftig musikk og latinamerikanske rytmer. – Dette er en reise i farger og representerer en ganske heftig livsstil. Dette kartet inneholder blant annet markedets aller vakreste rødfarge, sier Larsen, og sikter til den sterke rødfargen ”Salsa”. – Dette er en stil som kanskje appellerer til unge mennesker, men som også passer godt inn i vel etablerte hjem. I denne palletten finner vi farger som ”Lys Lime”, ”Grønn Papaya” og ”Palmetto”, sier Larsen. Hun oppfordrer folk som velger denne retningen, til å prøve seg på ulike farger på veggene, og til å fremheve rommet med sterke farger på møblene. – Her er det hete følelser, kreativitet og interiørglede som gjelder, sier hun. Larsen er svært fornøyd med det nye fargekartet, og tror mange vil ha glede de nye pallettene.
[Tilbake]

 Makeweb CMS 4.1