Meny
09.10.2008

Solar Norge satser mot 2010: Vekst, effektivitet og motiverte medarbeidere skal gi ny fremgang.

Strategisk plassert på næringsområdet mellom Jessheim og Gardermoen finner vi Solar, en av landets største elektrogrossister.
Avanserte datasystemer holder orden på 20 000 produkter som fyller lageret på hele 22 000 kvadratmeter. Ny Teknikk har fått anledning til å møte adm. dir. Jan Willy Fjellvær og bli vist rundt i det moderne og høyteknologiske sentrallageret på Gardermoen Næringspark. Fjellvær kan fortelle at Solar ble grunnlagt i 1919 av Jacob Jørgensen i Danmark under navnet Nordisk Solar Compagni. I Norge startet Solar opp som elektrogrossist i 2000 gjennom kjøp av Siemens Elektroengros as. Solar har hele 25 avdelinger i Norge med til sammen 350 ansatte. Selskapet driver engrosvirksomhet også i de andre nordiske landene foruten i Tyskland, Polen og Nederland. Totalt er det 3500 ansatte i hele konsernet. Vi får vite at den viktigste målgruppen er elektroinstallatører, deretter industri og offshore/marine og e-verk. Strategien er å være en teknisk grossist som kan levere varer innenfor elektro, VVS og kjøling. GEP GEP, som er forkortelse for Growt, Efficiency og People, er ledestjernen for Solar. Når det snakkes om strategi i konsernet, kommer man ikke utenom disse hovedelementene: Fjellvær forklarer: – Vekst er et helt grunnleggende krav. Det er en forutsetning for virksomheten. Men for at det skal bli vekst, kreves effektiv drift. Selskapet har tatt i bruk Lean Management, en produksjonsfilosofi som går ut på å fjerne all ”sløsing” i verdikjeden som ikke skaper verdi for kunden. – De menneskelige ressursene er viktige, presiserer Fjellvær. – Får vi ikke med oss de ansatte, kan vi heller ikke skape vekst. De menneskelige ressursene stimuleres gjennom forskjellige former for medarbeiderutvikling og oppfordring til entreprenørskap og idéskaping. Og her har selskapet tydeligvis lykkes bra. Fjellvær kan stolt fortelle at Solar Norge scorer svært høyt på medarbeidernes motivasjon, og han ser en klar sammenheng mellom dette og omsetningsøkningen på 100 prosent de tre siste årene. Solarskolen er også et viktig ledd i utviklingen av de menneskelige ressursene. På skolen kurses egne ansatte og kunder. Kursene holdes lokalt, og temaene omfatter blant annet lover og forskrifter, sikkerhet, teknikk og ledelse. Integrated Workflow System Solar setter kundene i fokus og har utviklet et såkalt Integrated Workflow System (IWS). Fjellvær forklarer at systemet består av tre trinn: analyse, forslag og løsninger. Analysefasen går ut på å forstå kundens arbeidsprosesser. Forslagsfasen består i å foreslå de riktige løsninger på grunnlag av analysen. Her er det skreddersøm som gjelder. I fase 3 gjelder det å finne den optimale løsningen for kunden og å planlegge implementeringen. Samarbeid grossist – kunde er stikkordet. Helautomatisert logistikk Et datastyrt ordresystem holder styr på de 20 000 produktene som ligger på lageret og sørger for effektiv håndtering av lageroppfylling og innkommende ordrer. Et samlebåndsystem transporterer hhv. grønne og blå kasser til stasjoner på lageret. De grønne kassene inneholder produkter som skal legges inn på lageret. De blå kassene skal fylles opp med bestillinger fra kundene. Skannere sørger for at kassene stopper på riktig sted. Et lys signaliserer at medarbeideren har en oppgave å gjøre. Et heissystem sørger for at en skuff på den ene siden av samlebåndet kommer i posisjon, der den åpnes automatisk. En skjerm over skuffen viser medarbeideren hvilken lokasjon som skal fylles, eventuelt hvilket produkt som skal legges i kassen. Samlebåndet sender kassen videre til neste stasjon, og til slutt blir ordrene pakket og ekspedert. Ordre av større artikler blir effektuert manuelt i en egen hall. På Gardermoen og selskapets avdelinger har også et Drive-In-system der kundene kan komme og hente varene selv.
« Tilbake

 CMS by Makeweb.no