Meny
04.09.2008

Prosjekt Oslo: Planene holdes

Det store vedlikeholdsprosjektet for jernbanen gjennom Oslo går slik som planlagt. Dette året er det de mest akutte tiltakene som blir gjennomført som en fase én.
– Driftssituasjonen i Oslotunnelen har gjennom hele sommeren vært stabil og vi merker at tiltakene begynner å gi effekt, sier prosjektsjef Henning Bråtebæk. Prosjekt Oslo går ut på at jernbanen gjennom Oslo, fra Etterstad i øst til Lysaker i vest, skal totalfornyes. Det inkluderer hele Oslo Sentralstasjon, Oslotunnelen og Skøyen stasjon. I år fikk Jernbaneverket 100 millioner kroner i revidert nasjonalbudsjett for å framskynde dette arbeidet. På våren kom arbeidene i gang for fullt, og framdriften har vært god. 3. september begynte de innstilte togene på kveldstid å kjøre igjen, og arbeidene i tunnelen vil fortsette om natten og i planlagte trafikkopphold i helgene. Så langt er alle installasjoner tilknyttet kontaktledningsanlegget gjennom tunnelen vasket rene for støv og skitt fra 28 års drift. 5,5 kilometer spor har fått nye skinner, 4,2 kilometer spor har fått erstattet gammel pukk med ny. – I tillegg er det skiftet ut et meget stort antall sporkomponenter av ulike slag, forteller Henning Bråtebæk. – Nylig ble også Elisenberg ”stasjon” ferdig rengjort. Dette er en stasjon mellom Nationaltheatret og Skøyen inne i tunnelen som aldri har blitt tatt i bruk. – Der hadde det også bygd seg opp enorme lag med støv og skitt, og stedet kunne best sammenliknes med et månelandskap før vi fikk sugd bort støvet med en enorm ”støvsuger”, sier Bråtebæk. Flere kontrakter Det er fortsatt mye som skal gjøres i år. Nylig ble det inngått to nye sporkontrakter, en på Oslo S og en på Skøyen. Disse gikk til henholdsvis Strukton Rail AS og Norsk Jernbanedrift AS. Disse to kontraktene er de første større arbeidene utenom selve Oslotunnelen. Nå er det også lagt ut en kontrakt på rengjøring av veggene i tunnelen. –Framdriftsplanene våre ser ut til å holde og erfaringene vi høster er så langt gode, forteller Bråtebæk. Servicelag Under arbeidene på jernbanen gjennom Oslo har prosjektet etablert et såkalt servicelag bestående av folk fra flere fagmiljøer i Drift som har arbeidet sammen. Disse lagene går sammen inn i et område og sjekker alle tilkoplingspunkter i sporet. Noen ”tilhører” signalanlegget, mens andre tilhører strømforsyningen. Alle kabler og fester sjekkes og alt som ikke er i fullgod og robust stand blir skiftet ut og festet på nytt. Her er det mye som skal gås over, understreker prosjektsjefen.
« Tilbake

 CMS by Makeweb.no