Tips redaksjonen
04.09.2008

Høståpning for Bondens marked

Interessen for å kjøpe mat rett fra bonden har økt kraftig de siste årene. Lørdag 23. august var det høståpning for Bondens marked.
Lørdag var den store dagen med marked i ni byer og tettsteder. Det var markedsdager i Fredrikstad, Lillehammer, Hamar, Oslo, Porsgrunn, Kragerø, Kristiansand, Salten og Tromsø. Drammen tjuvstartet med sesongåpning allerede torsdag 21. august. I Bergen og Kragerø var Bondens marked fast innslag i hele sommer, mens høstsesongen altså startet 23. august over hele landet. – Utover høsten skal det være Bondens marked i alle de 23 byene som er med i ordningen. De fleste byene skal arrangere mellom seks og åtte høstmarkeder, sier Holmeset-Varpe, prosjektkoordinator i Bondens marked. Rett fra setra Hans Brimi eier og driver Brimi Sæter i Jotunheimen og mener møtet med kundene er det viktigste ved Bondens marked. – Du får klar beskjed om hva forbrukerne mener, både på godt og vondt. Det fungerer som en liten markedsundersøkelse, sier han. Under åpningshelgen i Oslo solgte han setersmør og seterrømme på urbane Grünerløkka i Oslo. – Vi forteller historien om livet på setra og om hvordan vi lager mat i pakt med gamle tradisjoner. Folk er villige til å betale ekstra for gode produkter når de kjenner historien bak, sier Brimi. Direkte møte Bondens marked startet forsiktig i ni byer i 2003. Nå har tiltaket kommet for å bli over hele landet.  – Folk liker å kjøpe maten direkte fra den som har produsert den. De får tak i lokal mat og spesialprodukter som ikke er så lett å finne i butikken. Og de kan slå av en prat med produsenten og få vite hvor og hvordan maten er produsert, sier Holmeset-Varpe. Og det er ikke bare vanlige forbrukerne som handler. Lokale delikatesseforretninger og kjøkkensjefer bruker også Bondens marked for å oppdage nye produkter. – Det skjer mye spennende med lokal norsk matproduksjon nå. Kortreist mat er i skuddet. Nye matprodukter utvikles hele tiden, og på Bondens marked presenteres mange av dem for første gang, sier hun. For bøndene er det også viktig å møte kundene ansikt til ansikt. – Bondens marked er ment som en salgskanal for småskalaprodusenter. Der kan de få prøve ut produktene sine og få direkte tilbakemelding både på smak, emballasje og priser. En undersøkelse fra Norsk institutt for landbruksforskning viser at bøndene som deltar på Bondens marked, mener de blir bedre selgere av å møte kundene sine direkte.
[Tilbake]

 Makeweb CMS 4.1