Meny
13.08.2008

MAN flyplass-brannbiler med fire aksler og 1000 hk

MAN Nutzfahrzeuge har levert tre flyplassbrannbiler av den nye typen SX 43.1000 8x8 til Franz Josef Strauss-flyplassen ved München. 1000 hk får selv 43 tonn til å flytte seg lynraskt.
Det stilles stadig større krav til flyplassbrannbilene, i takt med at flyene blir stadig større. En Airbus A 380 eller en Boeing 777 transporterer inntil 850 passasjerer. En flykropp holder stand mot en eventuell brann i bare kort tid. Skulle ulykken først skje, er hvert eneste sekund viktig. Det er med dette som ballast MAN har konstruert det nye brannbilchassiset SX 43.1000 8x8. Selve påbygget med integrert førerkabin leveres av eksterne påbyggfirmaer, i dette konkrete tilfellet det tyske firmaet Ziegler. Optimale terrengegenskaper SX 43.1000 er et fireakslet chassis med allhjulsdrift bygd i større bredde enn vanlige chassiser. Den hekkmonterte motoren er en MAN V12 på 21,92 liter. Den yter 1000 hk ved 2300 o/min., men største dreiemoment er 3500 Nm fra 1400 til 1900 o/min. I drivlinjen finner vi ellers en Allison 6610 automatgirkasse med momentforsterker og retarder samt permanent allhjulsdrift og aksler med navreduksjon. Selv om kjøretøyet har en totalvekt på 43 tonn, er akselerasjonen fra 0 til 80 km/t på 25 sekunder, samtidig som topphastigheten er rundt 135 km/t. SX-serien er bygd for optimale terrengegenskaper. Selve rammen er svært stiv. Alle fjæringsbevegelser opptas derfor av spiralfjærene, som har svært lang fjæringsvei for å klare store ujevnheter. Denne fjærkonstruksjonen gjør dessuten at alle akslene har helt uavhengig fjæring. De solide akslene har navreduksjon, som ikke bare gir optimal og skånsom kraftoverføring, men som også har ekstra høy bakkeklaring. En flyulykke vil gjerne skje i et uveisomt terreng, og derfor stilles det krav om ekstreme terrengegenskaper på slike kjøretøy. Men den brede konstruksjonen med lavt tyngdepunkt gjør det også mulig å ta en skarp sving i høy hastighet, for eksempel ute på rullebanen. Stor slukkekapasitet Denne type brannbiler skal kunne være fremme ved et havarert fly på kortest mulig tid og sørge for raskest mulig slukking inntil annet materiell kan komme til. De tre nye flyplassbrannbilene har en vanntank på 12 500 liter og en tank for 1500 liter skummiddel. Den ene har i tillegg et pulveranlegg på 1000 liter. Pumpen klarer opp til 10 000 liter i minuttet. To av kjøretøyene har for øvrig snorkel som når opp i 20 meters høyde. Førerplassen er forskjøvet inn mot midten, slik at det er plass til en person til venstre og to til høyre for sjåføren. Slukkemannskapene på hver side skal da raskt kunne komme seg ut og starte slukkearbeidet, mens sjåføren passer kjøretøyet. Det kan være behov for å flytte det raskt under slukkeoperasjonen. MAN SX 43.1000 er flaggskipet i SX-serien, som også blir brukt av det militæret i en rekke land. Flyplassbrannbiler er et nisjeprodukt. Forgjengeren, introdusert i 1991, er likevel solgt i et antall av 165 i Europa, Asia og Afrika. Også Oslo Lufthavn Gardermoen har fire slike kjøretøyer. I tillegg har MAN solgt et stort antall flyplassbrannbiler bygd på ordinære lastebilchassiser. Franz Josef Strauss-flyplassen ved München hadde i 2007 nesten 34 millioner passasjerer og satte årsrekord så langt med 420 000 start og landinger.
« Tilbake

 CMS by Makeweb.no