Meny
13.08.2008

Hurtigmaten blir sunnere

Den nye trenden i hurtigmat er salater, wraps og grove bagetter med kylling. Du skal kunne spise deg mett uten å legge på deg.
Kylling er blitt servert på norske kafeer siden 1960-tallet. Den gang inspirert fra USA i sprøstekt variant, med pommes frites. Godt, men fett. Her i Norge satser nå bensinstasjoner og hurtigmatkjeder for fullt på kylling i alle varianter; grillet kyllingbryst i grovt brød, kyllingsalater, wraps og bagetter. Mye nytt McDonald's har blant annet fire ulike kyllingsalater på menyen, den magreste varianten gir bare 190 kalorier. – Kylling blir stadig viktigere for oss. Folk er blitt opptatt av kosthold og ernæring, spesielt de siste fire årene. Mange ønsker nå sunne alternativer, selv unge gutter, sier kommunikasjonsdirektør Margaret Brusletto i McDonald's Norge AS. Hurtigmatkjeden skal snart lansere flere produkter der norsk kylling er viktigste råvare. Hos konkurrenten Burger King går det mye i bagetter med kylling, og Fedon King Chicken, grillet kyllingbryst i grovt brød. Sunne råd – Vi er veldig glad for at hurtigmaten blir sunnere og at norsk kylling overtar stadig flere retter på hurtigmatstedene, sier ernæringsfysiolog og direktør Åse Kringlebotn i Opplysningskontoret for egg og hvitt kjøtt. Hun gir enkle råd for å spise sunnere når vi er på farten. – Grillet er mye bedre enn stekt og fritert. Unngå salater og bagetter med fete dressinger, og velg grovt bakverk der det er mulig, som grove bagetter og grove hamburgerbrød. Dessuten er det nå blitt enkelt å bytte ut pommes frites med frukt og grønnsaker mange steder, og sukkerfri drikke er nå mer regelen enn unntaket i brusverdenen – Det er viktig at maten metter. Kylling er proteinrik mat som er sunn og gir en metthetsfølelse som varer. Det er lurt å spise grovt brød til for å få karbohydrater som varer lenge og som holder på metthetsfølelsen, sier Åse Kringlebotn. Verden rundt Kentucky Fried Chicken (KFC) er fremdeles blant de mest populære hurtigmatkjedene i verden. KFC har 11 000 restauranter i 80 land. Men selv KFC satser nå på kyllingsalater og magrere mat. I Australia er Oporto den mest ekspansive hurtigmatekjeden, og der serveres det utelukkende kylling på portugisisk vis, med het piri-piri saus, en chilisaus. Oporto har på ti år åpnet 150 utsalg i Australia og har også ekspandert til Asia.
« Tilbake

 CMS by Makeweb.no