Meny
12.08.2008

Gjennombrudd for sprøytebetong i Kina

I Qingdao på den kinesiske østkysten er selskapet Conson i gang med å gjennomføre et stort infrastrukturprosjekt som består av en bro og en undersjøisk veitunnel
SINTEF Byggforsk vurderer tunnelsikringen. Tre parallelle tunneler Prosjektet ligner ikke på noe typisk norsk tunnelkonsept, spesielt fordi tunnelene er prosjektert med full utstøpning fra tunnelportal til tunnelportal. De består av tre parallelle tunneler med hovedløp på hver side av en gjennomgående servicetunnel. Hvert hovedløp har tunnelbredde på 14,5 m og høyde på 10,5 m. Lengden av tunnelen er 6,2 km. 4 km er undersjøisk. Senteravstanden mellom hovedløpene er 55 m. Største vanndyp er 90 m, og minste fjelloverdekning er 25 m. Tunnelen lages med konvensjonell boring og sprengning. Alternativ tunnelsikring SINTEF Byggforsk ble involvert i prosjektet da byggingen var kommet så vidt i gang. Byggherren ønsket at SINTEF skulle vurdere alternativ tunnelsikring. I servicetunnelen skulle full utstøpning erstattes av sprøytebetong. I hovedløpene skulle betongstøp i sålen erstattes med en enklere løsning. Erfaringer fra Norge Erfaringer fra norske undersjøiske tunneler, numeriske modeller, risikoanalyser, empiriske data og en grundig innføring i sikringskonseptet var utgangspunktet for en omfattende dokumentasjonsrapport utarbeidet av SINTEF Byggforsk. En kinesisk ekspertgruppe foretok så en grundig gjennomgang av rapporten, og til slutt deltok nordmennene i en høring med ekspertgruppen. Utfallet ble at ekspertgruppen anbefalte byggherren å gjennomføre prosjektet med sprøytebetong og bolter som hovedsikringsmidler i servicetunnelen. Ekspertgruppen var imidlertid mer skeptisk til å tillate fjerning av betongstøpen i sålen for hovedløpene. Gjennombrudd for sprøytebetong Ekspertgruppens anbefaling markerte likevel et aldri så lite gjennombrudd for sprøytebetong som tunnelsikring i Kina. I et konservativt miljø som Kina skal man ikke forvente at de på grunnlag av én rapport skal adoptere en fremmed standard og byggemetode, som etter deres målestokk heller ikke er spesielt grundig dokumentert, skriver SINTEF i en omtale av prosjektet.
« Tilbake

 CMS by Makeweb.no