Meny
09.06.2008

1 200 000 paller på ni år: ”PALL PACK 8000 stopper aldri”.

Hos DHL på Ulven i Oslo er det 25 500 palleplasser i det store automatlageret. Her pakkes det mellom 2500 og 3500 paller hver dag.
Noen få paller vikles manuelt, men det meste går med PALL PACK 8000– uten stans.

– Vi har tre PALL PACK 8000 automatiske viklermaskiner. Vår eldste PALL PACK pallevikler har vi kjørt siden juni 1999. 1,2 million paller har denne maskinen viklet på under ni år, noe vi er godt fornøyd med.

Maskinen bare går og går, og hvis det er stans, skyldes dette som oftest operatørfeil, forklarer Arne Hesse. Han har jobbet ti år i teknisk avdeling og kjenner PALL PACK-maskinen inn og ut.

Kompakt og brukervennlig
Vin, sprit og næringsmidler er store kundegrupper i lageret, og disse varene kommer inn på helpall.

Mens noe går til mellomlager, splittes de fleste pallene. Deretter produseres det nye paller etter bestilling, cirka 2500 på en vanlig dag med dag- og kveldsskift, mens det i høytider kan gå 3500 paller ut av lageret i løpet av et døgn.
   
– Vi har en kontinuerlig produksjon av paller, med en liten buffer mot viklemaskinen. Fordelen med PALL PACK-maskinen er at den tar så liten plass.

Den har en kort bane med plass til to paller i buffer, en pall til vikling og to ferdig viklet. Siden designet er så kompakt, kan den settes inn nær sagt hvor som helst i produksjonen, utdyper Hesse.

Han legger til at maskinen også er brukervennlig. – Det er lett å lære opp folk og siden den klarer seg selv, har vi få bekymringer med driften av viklemaskinen.

Store besparelser
I dagens arbeidsmarked er det ikke lett å få folk til å jobbe i industrien, langt mindre på lager. – Med automatiske maskiner som PALL PACK 8000 blir det mindre fysisk krevende arbeid, noe jeg mener er en fordel for oss, både med tanke på redusert belastningsfravær, men ikke minst økt trivsel.

Rent produksjonsmessig blir prosessen vesentlig mer strømlinjeformet. Skulle vi hatt halvautomatisk vikling, ville vi kontinuerlig beslaglagt en til to mann, noe som ville vært fryktelig dyrt.

I tillegg ville de ikke kunne levere noe i nærheten av hva PALL PACK- maskinen kan. Jeg tipper maskininvesteringen betaler seg i løpet av ett år, understreker Arne Hesse.
  
De to installasjonene hos DHL inneholder, foruten de to nevnte palleviklerne, sensorsystem og veiing av pallene samt palleheis ved begge maskinene.

Dette gir enkel produksjon av paller; truckfører setter pallen på rullebanen, her kjenner systemet etter at det faktisk er en pall på plass. Når vikleren er klar, føres pallen automatisk inn til vikling.

Når pallen er ferdig viklet, føres den videre til palleheisen. Her er det en buffersone der paller kan vente hvis heisen er opptatt. Kompakt, enkelt og effektivt.

Sikkerhet
Alle tre maskinene er utstyr med en automatisk topparkslegger. Dette sørger for at alle paller som går ut fra lager, er 100 % sikret både mot vann – og støv. 
  
– Vi opplever at stadig flere kunder ønsker toppsikring som en garanti mot svinn, da vi nå vet at alle paller er forseglet – kan en lettere oppdage svinn på veien dersom emballasje skulle være brutt, forsetter Heese
  
Mekanismen er enkel, den består av to Lintra-sylindere som trekker ut topparket før den kuttes.
  
– Jeg tror nettopp dette med enkelhet er grunnlaget for driftssikkerheten, presiserer Hesse. –Det er ingen maskin basert på en rekke unødvendige komponenter – og det viser seg vel igjen at det enkleste ofte er det beste.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no