Meny
08.06.2008

Flytoget hovedvinner av ny servicepris

Flytoget ble hovedvinner og tildelt prisen som ”Årets Veiviser” da historiens første Serviceløfte-priser ble delt ut i slutten av april.
Servicebedriften ISS ble tildelt prisen for ”Årets Nyskaper”. Flytoget ble også prisvinner innenfor kategoriene ”Kundebehandling” og ”Kommunikasjon”. IKEA ble også dobbeltvinner i kategoriene ”Kundopplæring” og ”Fysiske Rom og Systemer”, mens Engø Gård vant kategorien ”Medarbeiderutvikling”.

– Serviceløftet er etablert for å bidra til en nasjonal dugnad for bedre service. Den store interessen for årets priser viser at norsk næringsliv er opptatt av å forbedre forbrukernes serviceopplevelse, sier Ingunn Hofseth, administrerende direktør i HSMAI, som har tatt initiativet til Serviceløftet.
  
Bedrifter som fikk Hederlig Omtale av juryen, var Coop Svalbard, Marché Restaurants Norge, Netcom, SAS Ground Services og Sparebank 1 Skadeforsikring, mens IF Skadeforsikring ble nominert.

Endringsvilje
Ulike undersøkelser tyder på at servicenivået i Norge er for lavt. Serviceløftet og prisen for Årets Serviceløft er derfor etablert etter initiativ av HSMAI for å sette fokus på forbedret service, et initiativ som støttes av en rekke organisasjoner og bedrifter.
  
– Vi vet at fokus på bedre service vil føre til økt kundetilfredshet og økt lønnsomhet over tid. Noen selskaper er flinke til å sette service i system, mens det fortsatt er mange som har mye å hente på dette området.

Juryen har i sitt arbeid lagt vekt på å gi honnør til bedrifter som viser endringsvilje, og som samtidig kan dokumentere forbedring i servicenivået, sier Peter Wirén, juryformann og administrerende direktør i Teller AS og samarbeidspartner med HSMAI om Serviceløftet 2007.

Juryens begrunnelser
Om de to hovedprisene, Årets Serviceløfteveiviser og Årets Nyskaper, uttaler juryen:

Årets Serviceløfteveiviser 2007 – Flytoget:
Vinneren har vist evne til å ta utgangspunkt i endrede kundebehov og vist bred innsats på en rekke områder.

Med dette utgangspunkt har vinneren evnet å vitalisere medarbeidernes oppgaver og innsatsvilje. Ikke minst har vinneren i perioden vist evne til å forbedre kundeadferd og kundeopplevelse på en signifikant og veldokumentert måte.

Juryen påpeke i sær at det ikke er den høye kundetilfredsheten i seg selv som er grunnlaget for tildelingen, men evnen til å øke denne ytterligere ut fra den innsats som er dokumentert.

Årets Nyskaper – ISS:
Vinneren har satset på å være den sentrale blant flere aktører i utviklingen av servicekortet, et system som systematiserer servicearbeidet i bedriften.

ISS har bidratt til utviklingen av et tiltak som vil kunne tas i bruk av flere, og som dermed vil bidra til forsterket servicekompetanse hos dem som sertifiseres etter dette systemet.

På denne måten bidrar vinneren til en formalisering på et område som er preget av et sterkt behov for statusheving og en dokumentasjon for særlig kompetanse.

Bred deltakelse
En rekke ulike bedrifter fra mange ulike bransjer, fra reiseliv til telekom, fra bank og finans til butikk og varehandel, hadde meldt seg på i konkurransen om Serviceløftet 2007.

Kriteriene for å vinne var at bedriften hadde satt i gang eller gjennomført tiltak som ville bidra til en vesentlig forbedring av bedriftens service overfor sine kunder.
  
Juryen hadde i sine kriterier vektlagt at tiltaket måtte være godt dokumentert både i forhold til innhold, prosess og iverksetting. Juryen vektla også at det måtte være dokumentert relevant effekt overfor kundene i forhold til endring i tilfredshet og adferd.

Også dokumentasjon av endringer i medarbeidernes opplevelse og adferd var vektlagt, der det var aktuelt. Det var endelig lagt vekt på i hvilken grad også andre bedrifter kan hente inspirasjon og læring av tiltaket.

Prisvinnere
De seks kategoriene det ble delt ut priser i, var kundebehandling, tjenesteutvikling, medarbeiderutvikling, kommunikasjon, kundeopplæring og fysiske rom og systemer, i tillegg til hovedprisen Årets Veiviser og Årets Nyskaper.

Prisvinnere:

Årets Serviceløfteveiviser 2007: Flytoget.

Årets Nyskaper: ISS

Kundebehandling:
Nominert: Flytoget, IF og Coop Svalbard.
Kategorivinner: Flytoget. Hederlig Omtale: Coop Svalbard.

Tjenesteutvikling:
Nominert: Marché Restaurants Norge.
Hederlig Omtale: Marché Restaurants Norge.

Medarbeiderutvikling:
Nominert: Engø Gård, SAS Ground Services, Flytoget, Sparebank 1 Forsikring, IF og Coop Svalbard.
Kategorivinner: Engø Gård. Hederlig Omtale: Coop Svalbard, SAS Ground Services og Sparebank 1 Skadeforsikring.

Fysiske Rom og Systemer:
Nominert: Marché Restaurants Norge, Flytoget, IKEA og Netcom.
Kategorivinner: IKEA. Hederlig omtale: Flytoget.

Kommunikasjon:
Nominert: Flytoget
Kategorivinner: Flytoget.

Kundeopplæring:
Nominert: IKEA og Netcom.
Kategorivinner: IKEA. Hederlig omtale: Netcom

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no