Meny
09.05.2008

Storsatsing på økologisk brød

 Norges første heløkologiske dagligvarebakeri har åpnet, og for første gang blir økologisk brød produsert i stor skala her til lands.

Av Tale B. Jordbakke

Torsdag 6. mars åpnet Norges aller første heløkologiske storskalabakeri på Ultra Sørlandssenteret i Kristiansand.

Etter hvert som Ultras bakerier gradvis legger om til økologiske råvarer, kommer dagligvarekjeden til å erstatte alt vanlig brød med økologisk i sine butikker.
  
I dag finnes det enkelte bakerier som tilbyr økologisk brød, men dette er første gang det blir bakt med økologiske råvarer i så stor skala til en dagligvarekjede. –

Undersøkelser viser at norske forbrukere nå er mer positive til økologiske produkter enn noen gang tidligere. Derfor gleder vi oss veldig til å kunne tilby økologiske ferske brød fra våre bakerier, sier kategoriansvarlig for brød i Ultra, Robert Fjeld.
  
Han forteller at forbrukerundersøkelser også viser at nordmenn ønsker seg grovere brød. – Som et resultat av at folk vil ha grovere brød, vil om lag 80 prosent av vårt nye økologiske brødsortimentet bestå av grove og ekstra grove brødtyper, sier Fjeld.

– Tøff satsing
Ifølge Statens landbruksforvaltning (SLF) ble importen av økologisk korn ellevedoblet, fra 541 tonn i 2006 til 6137 tonn i løpet av fjorårets ti første måneder.

Leder i Debio, Gjermund Stormoen, sa nylig til avisen Nationen at forbruket av ferske økologiske grønnsaker og andre produkter øker på bekostning av norsk økologisk produksjon. Fjeld i Ultra kan fortelle at dagligvarekjedens satsing på økologisk brød skjer med norske leverandører.
  
– Første gang jeg ringte råvareprodusentene og spurte om de hadde mulighet til å levere økologisk mel i silo og ikke kilo, trodde de jeg fleipet, sier Fjeld, som likevel medgir at veien fram til opprettelsen av et heløkologisk bakeri på Sørlandet har vært lang
  
Ultra har i dag ti bakerier i Norge, og i løpet av 2008 skal etter planen alle Ultras bakerier være heløkologiske. Butikkjeden selger omkring 2000–2500 brød om dagen fra et mellomstort bakeri.
  
– Jeg synes det er tøft av Ultra å satse på økologisk brød på denne måten, ingen andre dagligvarekjeder har foreløpig turt å gjøre det samme. Det blir veldig spennende å se om forbrukerne verdsetter dette, sier Trond Wenner, salgsdirektør i Idun Industri, som er en av Norges ledende leverandører av ingredienser til bakerier.

Smaker bedre, holder lenger
Til tross for at økologiske produkter stadig vinner flere tilhengere, har de fremste utfordringene vært kortere holdbarhet og en oppfatning av at produktene har mindre smak, viser en undersøkelse. Men med økologisk brød har Ultra opplevd det stikk motsatte.
  
– Det ser ut som det økologiske brødet, stikk i strid med andre økologiske produkter, faktisk har lenger holdbarhet og mer smak.

Fordi de økologiske råvarene er litt vanskeligere å bake med, gir vi deigene lengre hviletider, og baker på den gamle, tradisjonelle måten. Kanskje det er dette som gir det positive utslaget, sier Robert Fjeld.

Vil ikke gi regningen til kundene
På grunn av ofte mer omfattende produksjonskrav, har økologisk mat normalt ligget noe høyere i pris enn tilsvarende ikke-økologiske varer.

Informasjonskonsulent i Ultra, Marianne Øiahals, forteller at kjeden vil strekke seg langt for at kundene ikke skal bli skadelidende.
  
– Vi har kuttet kraftig ned på inntjeningskravet. Kunder som ikke er opptatt av økologi skal kunne handle brød hos oss og slippe å betale merkostnaden, selv om det er dyrere å produsere økologisk brød.

Derfor vil de økologiske brødene vil bare koste et par kroner mer enn vanlige brød, sier Øiahals.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no