Tips redaksjonen
01.05.2008

18 prosent verdiøkning i importen av familiebåter

Verdiøkningen på hytter ved sjøen ser ikke ut til å ta noen ende, og dette gir et løft til importen av familiebåter som er blitt svært populære.
Tallenes tale sier sitt.  I 2006 ble det importert 14 973 båter til en verdi av 2,73 milliarder, i 2007 13 779 båter til en verdi av 3,24 milliarder. Det gir en økning på 18,7 prosent i verdi, og gjennomsnittsverdien av båtene har økt med 30 prosent det siste året. 

– Vi har sett en økning i importen av denne klassen båter siden 1999, i kroner utgjør dette over 730 prosent og i antall over 380 prosent. Verdien av gjennomsnittsbåten i denne kategorien har økt med 73 prosent til rett over 625 000 kroner.

Det er ingen tvil om det importeres større og dyrere båter enn for noen år siden, konkluderer Erlend Prytz, administrerende direktør i bransjeorganisasjonen Norboat.

Stor interesse
I takt med økende hyttepriser langs kysten vokser salget av familiebåter. – Jeg har stor tro på at segmentet for familiebåter kommer til å vokse i 2008.

Dersom man skal dele opp kategorien familiebåter, er det de såkalte vestlandsbåtene eller allværsbåtene som jeg tror kommer til å gjøre det best. Mye av årsaken tror jeg er at folk ønsker seg hytte ved sjøen, men ikke har råd.

Selv om gjennomsnittsprisen på familiebåter har gått betydelig opp, er det langt igjen til hva en hytte med standlinje koster, sier Prytz. Han forteller videre at fritidsbåtferie for mange er den optimale familieferien.

For en svært enkel hytte med strandlinje mellom svenskegrensen og Kristiansand må man ut med flere millioner, mens man får en god båt med høy komfort, dusj/toalett, varmt/kaldt vann, varmeapparat, og bysse med stekeovn og komfyr fra 350 000 kroner og oppover.
  
I markedet for slike båter gjør både importerte og norske båter det godt. Vestlandsbåtene med NB Marine, Viknes og Viksund er eksempler på dette. Den tradisjonsrike båtbyggeren Askeladden har også kommet med sin Askeladden Commuter-serie.

Man finner også de mer tradisjonelle båtene som Windy, Marex, Scand, JODA, Nor Star, Skilsø, Barracuda og Riviera. Blant importerte båter som utmerker seg, har man fra England populære båter som Princess, Sealine og Sunseeker.

Den Norske Princess-forhandleren Norsk Båtsenter er nest største i verden.
  
– Dette forbauser meg ikke. Etter mange år som småbåtprodusenter har mange finske båtbyggere fått mer enn tre fots-syken, og nå har mange finske merker også modeller i familiebåtsegmentet, sier Prytz .

[Tilbake]

 Makeweb CMS 4.1