Meny
01.04.2008

Color Line har overtatt SuperSpeed 1

Onsdag 27. februar undertegnet konsernsjef Trond Kleivdal overtakelsesdokumentene. Dermed er SuperSpeed 1 endelig blitt Color Lines eiendom.
Vi har ventet lenge, men SuperSpeed 1 er en revolusjon av et konsept som vi gleder oss for å sette i drift, sier Kleivdal. 12. mars døpes SuperSpeed 1 i Kristiansand, og dagen etter settes skipet i ordinær trafikk.

Lørdag 1. mars klappet SuperSpeed 1 til kai i Kristiansand for aller første gang. Det var et historisk møte mellom ny og gammel tid da Color Lines nye stolthet møtte ”Christian IV” i Kristiansand havn.

Transportkonsept
SuperSpeed 1 markerer et paradigmeskifte og en radikal fornyelse av en 109 år gammel tradisjon med fergetransport over Skagerak.

Skipet er 58 meter lengre enn ”Christian IV”, har nesten tre ganger så stor lastekapasitet og vil gjøre unna overfarten til Kristiansand til Hirtshals på tre timer og femten minutter.
  
– SuperSpeed er et effektivt og moderne transportkonsept, som vil representere en betydelig transportkorridor mellom Norge, Danmark og det europeiske kontinentet.

Med en lengde på 211 meter, kapasitet på bildekk tilsvarende 3,9 kilometer og plass til ca. 1900 passasjerer, vil de nye skipene vesentlig øke Color Lines kapasitet på de aktuelle strekningene, sier konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt, Helge Otto Mathiesen.

Økt kapasitet, mer turisme
SuperSpeed 1 er det første av to SuperSpeed-skip. SuperSpeed 2 er under bygging i Finland og skal trafikkere strekningen Larvik–Hirtshals fra juni i år. De nye skipene har servicefart på 27 knop.
  
Bakgrunnen for satsingen på SuperSpeed-konseptet er et økende behov for rask og effektiv og behagelig transport mellom Norge og Kontinentet.

En forflytting av frakt fra vei til sjø og jernbane vil være et effektivt bidrag til å løse Europas transportutfordringer, heter det i en pressemelding fra Color Line.

Med SuperSpeed blir fraktkapasiteten tredoblet, og selskapet forventer en stor økning i fraktvolumet.
  
SuperSpeed vil ikke ha passasjerlugarer og representerer blant annet derfor et betydelig vekstpotensial for landbasert reiselivsnæring i Norge og Danmark.

Eksempelvis vil vinterdestinasjonen i Norge og kjente turistattraksjoner på Jylland bli lettere tilgjengelig og en del av nærområdet for de to lands turister.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no