Meny
01.04.2008

Øker farten på livbåtarbeidet

For å få enda mer fortgang i arbeidet med de konvensjonelle livbåtene blir det opprettet et eget prosjekt i regi av Norges Rederiforbund.
Det nye prosjektet vil samarbeide tett med OLFs livbåtprosjekt for å øke takten i det omfattende arbeidet med ytterligere å forbedre livbåtene på norsk sokkel.

OLFs livbåtprosjekt ble startet høsten 2005 etter at det ble oppdaget alvorlige svakheter ved en type frittfall-livbåt på Veslefrikk-feltet.

Siden den gang har arbeidet med å forbedre frittfall-livbåtene på norsk sokkel pågått for fullt. Arbeidet er fremdeles ikke avsluttet.

Fortgang
Høsten 2007 ble det også bestemt at de konvensjonelle livbåtene (lårelivbåtene) skulle undersøkes nærmere. Arbeidet er godt i gang, men næringen ser behov for å sette inn et ekstra gir for komme i mål med arbeidet så snart som mulig.
  
– Riggeierne, som er organisert gjennom Norges Rederiforbund, har påtatt seg et ekstra ansvar for arbeidet med de konvensjonelle livbåtene.

Et eget prosjekt blir opprettet, sier Knut Thorvaldsen, direktør HMS og Drift i OLF.

Prosjektet med de konvensjonelle livbåtene vil inneholde elementer som design og forbedring av eksisterende utstyr, opplæring og kompetanse og vedlikehold og optimalisering av redningsmidler.

Tett samarbeid
Det nye prosjektet blir ledet av Norges Rederiforbund, men vil samarbeide tett med OLFs livbåtprosjekt og være en del av Livbåtnettverket, der livbåteiere, fagforeninger, livbåtprodusenter og myndigheter er representert. Knut Thorvaldsen fra OLF vil lede nettverket fra første februar 2008.
  
– Trepartssamarbeidet mellom myndighetene, arbeidsgiverne og arbeidstakerne er svært viktig i arbeidet med å gjøre livbåtene bedre. Fagforeningene vil bli involvert i prosjektgruppene, i tillegg til å være en del av Livbåtnettverket, sier Thorvaldsen.

Bedre ressursutnyttelse
At Rederiforbundet påtar seg et eget ansvar for de konvensjonelle båtene, fører til at næringen får brukt ressursene og spisskompetansen på en mer effektiv måte.
  
–Arbeidet i to prosjektene vil bli samkjørt slik at alle eiere av de konvensjonelle livbåtene får del i resultatene. Grepene vi nå tar, vil bidra til at vi kommer hurtigere i mål, sier Thorvaldsen.

OLFs livbåtprosjekt
En test av en ny type livbåt, Umoe Schat-Hardings (USH) FF1000S, på Veslefrikk-feltet 21. juni 2005 førte til skader på livbåtens overbygg.

En samlet næring i regi av OLF startet i september 2005 en gjennomgang av alle fritt fall livbåttyper i offshorevirksomheten gjennom Livbåtprosjektet.
  
Prosjektet rapporterte til et nettverk med deltakelse fra livbåteierne, livbåtprodusenter, arbeidstakerorganisasjonene og myndighetene. Nettverket blir fra første februar 2008 ledet av Knut Thorvaldsen fra OLF.
  
I første fase ble det avdekket strukturelle svakheter i overbygget på 12 av 16 ulike typer frittfall-livbåter som er i bruk på norsk sokkel.
  
Da fase 1 av Livbåtprosjektet ble avsluttet sommeren 2007, var det utbedret svakheter i overbygget ved 140 av 212 frittfall-livbåter på norsk sokkel (12 av 16 ulike typer).

Et omfattende delprosjekt om hvordan G-belastninger påvirker menneskekroppen under fritt fall med livbåt, ble også satt i gang. Dette arbeidet ble videreført til andre fase av .Livbåtprosjektet og avsluttet i slutten av oktober 2007.
  
Samlede kostnader i første fase kom opp i over 200 millioner kroner. Det ble utført 13 000 modellforsøk og i overkant av 200 fullskalaforsøk med frittfall-livbåtene.
  
Andre fase av prosjektet vil ta for seg utfordringer knyttet til framdrift, slag mot skroget, sikkerhet for passasjerene, ny standard for framtidige livbåter, konvensjonelle livbåter, andre redningsmidler og designkriterier for livbåter som blir bestilt i tiden fram til den nye standarden er ferdig.
 
Kilde: Norges Rederiforbund

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no