Meny
01.04.2008

”Alle” handler på Internett

Fire av fem nordmenn over 15 år har handlet på Internett. De mest populære e-varene er flybilletter, billetter til kultur- og sportsarrangementer, hotellopphold, feriereiser og musikk og film. Kjønnsforskjellene er omtrent de samme som i vanlige butikker.
Det viser en e-handelsundersøkelse Synovate MMI har utført for Eforum og HSH.
Hovedpunkter fra undersøkelsen:

• Drøyt tre millioner nordmenn har handlet på nettet, det vil si 81 prosent av befolkningen over 15 år (mot 2,8 mill og 75 prosent for ett år siden)
• Andelen som har handlet på nettet har økt med knappe ti prosent det siste året
• Nordmenn foretrekker norske nettbutikker: 84 prosent av netthandlere over 15 år handler i norske nettbutikker.
• Bare 12 prosent benyttet angreretten i 2007, og bare13 prosent har reklamert på kjøp i nettbutikk i 2007.
• Menn mellom 25 og 40 år bosatt i byer handler mest.
• Kvinner handler spesielt flybilletter, bøker og andre billetter (arrangementer)
• Menn og kvinner over 60 år har også blitt store på netthandel. Denne gruppen dominerer handel med helseprodukter.

Trygt å handle på nettet
– Undersøkelsen viser at hele befolkningen nå vurderer netthandel som trygg, i hvert fall hvis vi snakker om norske nettbutikker, sier administrerende direktør Vibeke Hammer Madsen i HSH.  For første gang måles også bruk av angrerett og klager. 
  
– At bare 12 prosent har benyttet seg av angreretten viser at det er et rimelig høyt presisjonsnivå på netthandelen. Folk finner riktig vare og er fornøyd med den. Det slår bena under tidligere antakelser om høy returandel i netthandelen, sier Madsen.

Tradisjonelle kjønnsforskjeller
Det er kvinner som fyller den digitale handlevognen med de mest populære nettvarene. Først når en kommer til femteplass på lista, musikk og film, er mennenes kjøpeiver større en kvinnenes.

Et bilde som snus på hodet når en kommer til sjetteplass, bøker. To av tre norske kvinner har kjøpt bøker på nettet, mens bare drøyt halvparten av mennene har besøkt en nettbokhandel. Til gjengjeld har to av tre menn kjøpt datautstyr og -tilbehør på nettet.
  
– Vi ser at handlemønsteret for kvinner og menn på nettet er til forveksling likt det vi ser i vanlige butikker. Kvinner kjøper bøker og booker ferier og fritidsaktiviteter, mens mennene kjøper CD-er og DVD-er, datamaskiner, mobiltelefoner og andre tekniske duppeditter, sier Madsen.

Urbane nett-shoppere
Folk i byer og tettsteder er dem som handler mest på nettsteder. For eksempel har fire av fem kjøpt flybilletter fra en urban datamaskin, mens bare tre av fem har kjøpt en flyreise fra en datamaskin på landet.
  
– Dette er et interessant paradoks. En forklaring kan være at folk i byene generelt har høyere inntekt og forbruk enn dem som bor på landet. De har også høyere utdanning og er mer fortrolige med Internett.

Jeg tror heller ikke vi skal underslå at ”shopping” har en større plass i livene til mange som bor i byen, sier Madsen.
  
En forskjell som slår ut i distriktsbeboernes favør gjelder handel med bildeler. En av fire på landet har kjøpt bildeler på nettet, mot en av ti byboere.

Unge topper
Blant dem med tilgang på Internett, er det personer mellom 25 og 39 år som handler mest på nettet. De under 25 år kjøper mest mobiltelefoner, men kjøper mindre hotellopphold, bøker, reiser og fotoprodukter.
  
Netthandelen øker blant de eldre. Folk over 60 år handler i alle kategorier. De topper lista for kjøp av helsekostprodukter, som nesten en av tre svarer at de har handlet på Internett.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no