Tips redaksjonen
13.02.2008

Rekordmange nye viner

Nordmenn kan velge blant dobbelt så mange viner i dag som for fem år siden. Nesten 9000 sorter vin er til salgs på Vinmonopolet.
Kampen om norske vinelskere blir stadig tøffere. Folk søker opplevelser også når det handler om vin. Mange ønsker å prøve noe nytt, og derfor stilles det strenge krav til fornyelse av utvalget, sier rådgiver Jens Nordahl i Vinmonopolet.
  
Det er utvalget i Vinmonopolets bestillingsliste som øker mest. Nå er det 8600 viner på bestillingslisten, det er ti ganger så mange som i det faste utvalget på polutsalgene. Men også på det faste listen er det blitt flere viner, og utvalget fornyes i raskt tempo.

California kommer
Det betyr at vinimportørene må følge godt med på nye trender og stadig være på jakt etter nye, gode viner.
  
– De siste årene har vin fra USA og California blitt stadig mer populært. Der lages det viner som nordmenn liker godt, sier Victoria Brandvold i vinimnportøren Podium Wines.
  
Rødvinen Blossom Hill er et typisk eksempel på en lett, fruktig vin fra California. Den er blant de nye kartongvinene som Vinmonopolet lanserte i januar og som nå er på testsalg.
  
– Blossom Hill har vært solgt på flaske i flere år, og det er en vin som mange har satt pris på. Det blir spennende å se om den treffer bra også som kartongvin, sier Victoria Brandvold.

Testsalg
Vinmonopolet lanserer nye viner annenhver måned. I januar ble 33 viner lagt ut i testsalg. Det betyr at vinene skal være til salgs i alle de store polutsalgene i et halvt år framover. De vinene som selger best, kommer inn på den faste utvalget.
  
– Det er folks vinsmak som avgjør, og den er ikke alltid lett å forutsi. Mens vi tidligere kjøpte samme type rødvin om og om igjen, prøver vi nå ut mange nye viner, sier Victoria Brandvold.
  
Konkurransen er hard, og det er ikke nødvendigvis de beste vinene som selger mest.
   – Viner som får terningkast seks i pressen, får ofte et voldsomt salgsblaff med en gang, deretter kan det stilne helt.

Veldig mange stoler på anbefalinger de får fra venner og kolleger når de skal velge vin, sier Victoria Brandvold I Podium Wines.

Selvbetjening
Jens Nordahl i Vinmonopolet tror at de mange nye selvbetjeningspolene har bidratt til at mange nordmenn eksperimenterer mer med vin.
  
– Nå kan folk selv se vinen som er utstilt. De kan lese informasjonen om hvor vinen kommer fra, og hva som karakteriserer smaken. Det er blitt lettere å velge en ukjent vin enn da flaskene sto bak disken, sier han.

[Tilbake]

 Makeweb 4.1