Meny
13.02.2008

Solid drag i høyfast lokomotiv

Vossloh España har utviklet et nytt dieselelektrisk lokomotiv, der konstruktørene har redusert chassisvekten med 25 prosent ved å benytte høyfast stål.
Dette har blitt et lokomotiv med bedre transportøkonomi, jevnere vektfordeling på hjulakslene og forbedret beskyttelse for føreren. Vossloh España ble nominert til Swedish Steel Prize 2007 for sitt Euro 4000.
 
Takket være ny, lettere chassiskonstruksjon kan lokomotivet utstyres med sterkere motor med bedre avgassrensing. Og med jevnere vektfordeling blir også slitasjen på skinnene redusert.

I og med kombinasjonen med høyfast stål, forbedrer den nye chassiskonstruksjonen dessuten lokomotivets kollisjonsegenskaper.

Større volum
Hardt belastede veinett verden rundt gjør jernbanen til et interessant transportalternativ. Videre stilles det nye miljø- og sikkerhetskrav til lokomotivene. De nye kravene er tilgodesett i lokomotivet Euro 4000, samtidig som kapasiteten er forbedret.

Ifølge Vossloh betyr dette at jernbanenettet kan utnyttes bedre. Transportvolumene på det eksisterende jernbanenettet kan ganske enkelt økes. Grunnen er det nye chassiset i høyfast stål som selskapet har utviklet.

Nye kollisjonsbokser
Til det nye chassiset benytter Vossloh España et seks millimeter tykt, varmvalset, høyfast stål med strekkfasthet på 500 MPa. Takket være dette materialet har konstruktørene kunnet utvikle en helt ny chassiskonstruksjon som har redusert godstykkelse.

Resultatet har blitt et vesentlig lettere chassis, der både beskyttelse av føreren og lokomotivets evne til å ta opp kollisjonskrefter er forbedret.
  
Rundt førerplassen er chassiset formet som en kurv, som gjør at førerplassen er beskyttet selv ved store krefter i forbindelse med en eventuell kollisjon. Lokomotivet er også utstyrt med nye kollisjonsbokser, som produseres i avansert, høyfast stål med strekkfasthet på 700 MPa.

Kollisjonsboksenes oppgave er å absorbere kreftene fra mindre kollisjoner, slik at chassisets struktur ikke påvirkes. Dette reduserer skader og reparasjonskostnader. Kollisjonsboksene kan lettvint skiftes ut til en lav kostnad.

25 prosent lettere
Overgangen til høyfast stål har redusert vekten på chassiset med cirka 25 prosent. Derfor klarer Vossloh nå de vektgrensene som gjelder, til tross for at det nye lokomotivet har både større og kraftigere motor og et bedre kjølesystem for forbrenningsluften.

Riktig temperatur på forbrenningsluften reduserer mye av de nitrogenoksider og andre stoffer som normalt dannes i avgasser.
  
Euro 4000 er utviklet ved Vossloh España i Valencia. Cirka 800 personer arbeider der med utvikling og produksjon av lokomotiver, sporvogner og andre skinnegående kjøretøyer.

De positive erfaringene med høyfast stål vil bli videre benyttet i fremtiden. Vossloh España planlegger å utvide bruken av høyfast stål, og man regner med at disse typer stål vil bli mer vanlig i fremtidens tog.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no