Meny
13.10.2007

Slim i fokus ved Elopaks 50-års jubileum

Markedslanseringen av drikkekartongen ”Slim” var i sentrum da Elopak inviterte europeisk fagpresse til markering av 50-års jubileet på Spikkestad den 11. september.
Den første tappemaskinen, som nå er under innkjøring ved teknologisentret her, vil snart bli levert til kunden. Det betyr at kartongen kommer i handelen tidlig neste år, slo Chief Marketing Officer og Vice President, Børge Kvamme og hans kolleger fast.

Hva Kvamme foreløpig ikke kunne/ville røpe, er navnet på kunden. Men potensielle brukere skal overbevises med en rekke positive argumenter: 
  
Dette er en elegant designermodell utviklet for drikker som fortjener en miljøvennlig pakning med et moderne, eksklusivt utseende.

Den høye, slanke formen med den iøynefallende, innsvingte buen på venstre forkant og den diamantformede Pure-Pak-toppen med stor skrukork skiller produktet markant ut i varehandelen. Samtidig er ”Slim” god å gripe i og lett å helle av, sa Kvamme.

Raskt ute på markedet
Som konsept debuterte Elopaks nyeste stjerne under den tyske fagmessen ”Anuga FoodTec” i fjor.

Rundt regnet halvannet år senere tar prototypen steget over til realisering. Denne bemerkelsesverdig korte tiden tar konsernet som et tegn på stor markedsinteresse, og ifølge Kvamme vil det bli plassert ut fire/fem anlegg i løpet av 2008.
  
Den høye, slanke designen er da også virkelig noe nytt på det hardt omkjempede markedet for premium juice og andre, tidsriktige drikker.

Slim er 35 millimeter høyere enn en normal kartong, men staben i Elopak forsikrer at kartongen likevel er kjøleskapskompatibel. Spesielt for denne varianten er det utviklet en ny skrukapsel med betegnelsen ”Pure-Twist XE”.

Den har en indre diameter på 26 millimeter mot normalt 19. Det gir en 52 prosent større helleflate, noe som igjen fører til en rolig flyt ved bruk.
  
”Slim” har da også fått gode karakterer i en konsumentundersøkelse fra Østerrike, der mer enn 70 prosent av de spurte stilte seg positive til innovasjonen.

Tre størrelser
De første kartongene kommer ut på markedet i 1-liters versjon, men etter hvert vil også 500 og 700 ml være tilgjengelige. Kapasiteten på tappemaskinen er oppgitt til 8100 kartonger i timen.
  
Markedsdirektør Terje Jensløkken viste til den aktuelle, globale konsumenttrenden i retning av ”looking good – feeling good”, der begreper som helse, velvære, redusert sukkerforbruk, inntak av vitaminer, fiber og mineraler – kort sagt alt som er bra for kropp og sjel – har fått høy prioritet.

Konsumenter flest sier seg dessuten villig til å betale litt mer for denne typen drikker, og dette utsagnet gir produsentene dollartegn i øynene, som en kan vente. 
  
Men samtidig må de nye drikkene smake godt. Ellers blir de betraktet som medisiner, sa Jensløkken.
  
Og hva har så dette med emballasjen å gjøre? – Alt! Emballasjen er til evig tid en integrert del av produktet, og hvis konsumenten ikke liker den, lar han pakningen stå igjen i hyllene.

Derfor må drikkekartongen av denne typen kommunisere et sterkt helsebudskap, og det er nettopp derfor vi har lagt ned så mye arbeid i utviklingen av ”Slim”, understreket han.

Flere varianter
I tillegg til den slanke formen vekker den karakteristiske buen på venstre forkant av Slim stor oppmerksomhet ved POS.

Det er en konkurransefordel, som Elopak nå arbeider med å videreutvikle. Under fagpressemøtet på Spikkestad demonstrerte designavdelingen flere nye utgaver, som kan bli modne for markedet en gang i fremtiden.
  
Det dreier seg blant annet en elegant svunget Yang/Yin versjon med to vertikale buer og en mer teknopreget en. Og det stopper neppe der, skal man tyde de fantasifulle skissene på arbeidsbordet.

Ideene hentes blant annet fra formgivning av nye hverdagsprodukter med fremtidsutsikter.

Kilde: www.packobserver.no

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no