Meny
11.09.2007

Norge har fått 100 tv-kanaler

Det nye digitale bakkenettet har plass til 20 kanaler. Tilbudet hos konkurrentene er allerede fem ganger større.
Kabel-tv-selskapet Get passerte nylig hundrekanalstreken. Også konkurrenten Canal Digital nærmer seg nå hundre kanaler i kabel-tv-nettet.

Al Jazeera og finsk
Utviklingen har gått fort. Siden 2001 har Get doblet antall kanaler og har i dag for eksempel ti internasjonale nyhetskanaler, ni musikkanaler og 14 sportskanaler.

Også de litt smalere er med, som arabiske Al Jazeera, kroatiske HRT1 og bosniske BHT1 i porteføljen. Også en finsk kanal er med.
  
– Utviklingen ligner den vi ser i bladkioskene, med stadig bedre utvalg for de spesielt interesserte, sier administrerende direktør Gunnar Evensen i Get.
  
I en undersøkelse Norstat nylig har gjort for Get, svarer 28 prosent at de tror de kommer til å se mer på nisjekanaler fremover, det vil si kanaler som har spesialisert seg på sport, musikk, reise, film, nyheter eller mat.
  
– Flaggskipene NRK og TV 2 har høye seertall og vil trolig ha det i lang tid fremover. Men vi ser at interessen øker for de mindre kanalene. Derfor utvider vi stadig utvalget, sier Evensen.
  
Nylig utvidet Get kanalantallet ytterligere med fire nyhetskanaler, tre sportskanaler og fire musikkanaler.

Plass til egne kanaler
Lanseringen av de 11 nye nisjekanalene kom like etter at RiksTV presenterte sine 20 kanaler, hvorav åtte er NRK- og TV 2-kanaler.

At eierne av bakkenettet satte av nesten halve plassen til sine egne kanaler, høstet mange kritiske røster.
  
– Det er åpenbart at eierne av NRK og TV 2 benytter det nye bakkenettet til å posisjonere seg i forhold til utenlandske kanaler, sier medieforsker Gunn Enli ved Universitetet i Oslo.
  
Post- og teletilsynet, Medietilsynet og Konkurransetilsynet skal de neste ukene se nærmere på kanalpakken til RiksTV.
  
– Det er nesten litt paradoksalt at det nå er de tradisjonelt kommersielle aktørene som sørger for mangfoldet, mens folkeopplyseren NRK er med på å stenge utenlandske kanaler ute, sier Enli.

Mer nisjetitting
Med over hundre kanaler i porteføljen blir det mye å holde styr på. Derfor er det etter hvert vanlig å sortere dem i kategorier.
  
– Digital teknologi gjør at du nå enkelt kan søke etter for eksempel naturprogrammer og få en liste over alle naturprogrammene som kommer neste uke, uavhengig av hvilken kanal de går på.

På denne måten blir det mer vanlig at folk velger programmer istedenfor kanaler, sier Gunnar Evensen i Get.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no