Meny
02.01.2007

Renor har fått ny Nissan truck med Lift Cabin

Renor AS i Brevik håndterer store mengder organisk, farlig avfall, og hovedoppgaven er å samle inn, motta og forbehandle dette avfallet, slik at det kan brukes som alternativt brensel i sementproduksjonen på Norcem.

Renor har hele tiden benyttet trucker med såkalt Lift Cabin. Det betyr at hele hytten med fører inni kan løftes og senkes, betjent med spaker under transport og håndtering.

Det gir en rekke fordeler ved at man for eksempel kan ha god oversikt over høye kolli. En annen fordel er at man ved lagring i høyden på en rask og sikker måte kan lagre inn store kolli på trange plasser.

Det er fordi sikten blir bedre under innlagringen, noe som er viktig ved håndtering av uorganiske og brannfarlige stoffer.

  
Nå har Renor fått den første av to nye, slike trucker. Trucken er av type Nissan DX25 og er levert av Brubakken, som har agenturet på Nissan gaffeltrucker i Norge.

Renor leier alle sine trucker av Brubakken, som sørger for å fremskaffe maskinene som trengs. Brubakken sørger også for at alt fungerer under drift.

Dette er svært viktig for Renor, da driften av forbehandlingsanlegget er helt avhengig av at truckene er i topp stand til enhver tid.

 

Wireless-type

På grunn av alle de varierende oppgavene og trange lagre har truckene foruten Lift Cabin, også tredelt frisiktmast, sprede- og sideforskyveraggregat, og dessuten hydrauliske gaffelforlengere.

Aggregatet er av såkalt Wireless-type. Det betyr at det er trådløs kabel- og slangeføringer, noe som ikke bare gir færre feil og skadekilder, men også bedre sikt enn ved vanlige aggregater.

  
Maskinene leveres normalt med minispaker, men siden det er så mange funksjoner på maskinene som skal betjenes, foretrekker Renor i stedet Joy Stick, noe som gir bedre kontroll og raskere betjening av alle funksjonene under håndtering.

 

Norsk utviklingsprosjekt

Lift Cabin-konseptet er et resultat av et utviklingsprosjekt som Brubakken har gjort i samarbeid med en rekke ledende norske storbedrifter i perioden 1990–1995.

Motivet var å finne bedre løsninger for krevende kjøring med høye kolli, som stengte for sikt fremover. Her forelå det et vesentlig omfang av sykefravær som resultat av kjøring med konvensjonelle trucker.

  
De første maskinene ble levert i 1995. I tiden etterpå ble sykefraværet målt for å se om investeringene ga forbedringer.

Resultatet ble en vesentlig bedring av sykefravær og trivsel på arbeidsplassen. De bedriftene som har hatt og har trucker med Lift Cabin, har et sterkt behov for å videreføre konseptet i fremtidige anskaffelser.

Renor er en av disse. Denne løsningen omtales som alle profesjonelle truckføreres drøm.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no