Meny
02.01.2007

Selvslettende utskriftspapir utviklet av Xerox

Forskere hos Xerox har funnet opp et selvslettende utskriftspapir, der tekst og bilder forsvinner etter én dag.

På denne måten kan papiret brukes igjen og igjen, og arbeidsplassen blir mer miljøvennlig. Samtidig får makuleringsmaskinen en utfordrer.

 

Oppfinnelsen, som er i startfasen, er et samarbeid mellom Xerox Research Centre of Canada og innovasjonsselskapet Palo Alto Research Center (PARC). Sistnevnte fant opp laserskriveren og er et datterselskap til Xerox.

  
På sikt kan teknologien føre til at dokumenter ikke kastes rett etter de er skrevet ut, og dermed reduseres papirforbruket.

Mange kjenner seg igjen i bruk-og-kast-mentaliteten når det gjelder utskrifter, og Xerox anslår at hele to av fem kontorutskrifter bare blir lest én gang før de kastes. Dette gjelder spesielt “lettere” dokumenter som e-post og websider.

 

Det beste fra to verdener
Til tross for vår avhengighet av datamaskiner er det fortsatt svært mange som foretrekker å ta utskrifter av dokumenter.

Selvslettende papir tilbyr det beste fra to verdener, sier Jens Petter Ørjansen, administrerende direktør i Xerox Norge.

 

Teksten borte på ett døgn
For å kunne utvikle det selvslettende papiret måtte forskerne først finne ut måter å skape midlertidige bilder på.

Gjennombruddet kom da de klarte å utvikle sammensetninger som skifter farge når de absorberer en viss bølgelengde av lys, for så gradvis å forsvinne helt.

Og forskerne har kommet langt. For øyeblikket blir alt på det selvslettende papiret borte etter 16 – 24 timer, slik at det kan brukes flere ganger. Hvis papiret eksponeres for varme, blir skriften borte umiddelbart.

  
Xerox har søkt om å få patent på oppfinnelsen. Mange brukere har vist interesse for dette kortvarige dokument, og det jobbes for å kommersialisere produktet – en prosess som kan ta tid.

 

Våre resultater har vist at produktet fungerer, et svært viktig skritt på veien, sier Ørjansen.

 

Satser på grønn teknologi
Prosjektet er en del av en kontinuerlig forskningsprosess som fokuserer på fremtidsrettede dokumentløsninger.

Slike “grønne” produkter, som dokumenter med midlertidig varighet, er en del av Xerox’ fokus på samfunnsansvar og på en bærekraftig utvikling, får Ny Teknikk opplyst.

For eksempel gjelder dette utskriftsteknologien ”solid ink”, som forsøpler 90 % mindre enn de fleste laserskrivere. Andre eksempler er skrivere med energisparere og multifunksjonsmaskiner.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no