Meny
04.09.2006

Oljeletere fikk nyskapingspris

Letemetoden til norske EMGS sparer oljeselskapene for milliarder. Nå har teknologiselskapet fått NHOs Nyskapingspris.

Vi kan vise hvor oljen er, og hvor mye det er av den uten å prøvebore, sier gründer og daglig leder Terje Eidesmo i Electromagnetic Geoservices AS, EMGS.

  

Det Trondheims-baserte teknologiselskapet har alle de store oljeselskapene på kundelisten. Den revolusjonerende teknologien sparer selskapene for enorme kostnader til prøveboring. Det koster mellom 100 og 200 millioner kroner å bore én brønn på dypt vann, sier Eidesmo.

 

Havbunnslogging

Tirsdag 29. august delte statssekretær Frode Berge i Nærings- og handelsdepartementet ut NHOs Nyskapingspris 2006 til de tre gründerne Terje Eidesmo, Svein Ellingsrud og Ståle Johansen på NHO-konferansen Småtinget i Bodø.

  

Denne prisen er en anerkjennelse av metoden vi har utviklet og den jobben vi har gjort med kommersialisering av teknologien, sier Terje Eidesmo. Den patenterte letemetoden kalles SeaBed Logging.

 

Elektromagnetiske bølger sendes ned i havbunnen, før bølgene kommer tilbake og fanges opp av mottakere som er plassert på havbunnen. Etterpå analyseres måledataene av en superdatamaskin.

  

Vann sender tilbake helt andre bølger enn olje og gass. Det gir oss et bilde av hva reservoarene inneholder, sier Eidesmo.

  

Han sier metoden brukes av stadig flere oljeselskaper. Vi har fulle ordrebøker med kunder fra hele verden. Metoden er i ferd med å bli en industristandard. Teknologien gir besparelser både i tid og penger og for miljøet.

 

Trøndersk industrieventyr

EMGS har sitt utspring i Statoil. Etter fire år har selskapet i dag mer enn 100 ansatte og en omsetning på mer enn 600 millioner. Målet er å runde milliarden neste år.

   

I dag har vi 90 prosent av aktivitetene våre i utlandet og kontorer og representanter i Europa, Asia, Afrika, Sør-Amerika og Nord-Amerika, sier Eidesmo.

  

Han mener NHOs Nyskapingspris kan hjelpe selskapet til videre vekst. Prisen vil gjøre metoden og selskapet bedre kjent, både i Norge og utlandet. Vi regner med å ansette 40 nye personer i løpet av året. En pris som denne, gjør oss attraktive både for dem og for nye kunder.

 

Nyskapingsprisen

NHOs nyskapingspris er blitt delt ut siden 1981. Formålet er å belønne enkeltpersoners initiativ og pågangsmot, samtidig som den skal skape økt interesse for etablering av nye bedrifter. Det blir lagt vekt på at vinneren må ha lykkes kommersielt.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no