Meny
30.03.2006

Satser på nisjeprodukter:Ti meter isdisk med franske spesialiteter

Hva med en rabarbrais eller is med smak av sjokolade og chili? Europas største isdisk er åpnet i Norge, med 80 forskjellige smaker.
Disken befinner seg i på kjøpesenteret CC Vest i Oslo og er blitt ti meter lang for å romme hele utvalget.

Egen is
– Dagligvarebutikker og kiosker har ikke plass til de mer sjeldne istypene. Vi hadde plass her, og valgte å ta’n helt ut. Isdisken er blitt Europas største i sitt slag, sier Remi Goulignac i United Bakeries.
  
Han har nettopp åpnet sitt første bakeri, et håndverksbakeri med franske spesialiteter innenfor brød og bakervarer. Han er den første bakeren som satser tungt på iskrem i et bakeri.

Vi tror det er et uutnyttet potensial i kombinasjonen av brødvarer og iskrem. Også iskremen er vår egen, laget på bestilling i Frankrike etter gamle håndverkstradisjoner. Derfor består for eksempel sorbéutgavene av nesten 80 prosent frukt, sier Goulignac.

Nye hit-er
Goulignac har ikke betenkeligheter med å åpne stor isdisk mens det ennå er full vinter.
– Nordmenn er helt i verdenstoppen i iskremspising, i gjennomsnitt 12,5 liter iskrem i året. Til forskjell fra land sørover i Europa spiser vi mye iskrem om vinteren også.

Det er ikke så mange andre land der for eksempel iskake er en del av julemattradisjonen, sier Goulignac. Han tror kundene kan ende opp med en utvidet forståelse av hvilke smaker iskrem kan ha.
  
”Rom rosin” smaker helt fantastisk. Det samme gjør ”Diamant” med karamelliserte mandler. De kan rett og slett bli en hit. Jeg har også tro på pepperkakeis og honning med pinjekjerne.
  
Det er likevel klassikerne som kommer til å dra lasset. Selv om utvalget er stort, vil vi selge mest av typer som sjokolade, vanilje og mango.

Seksti prosent av smakene i disken vil det ikke gå mye av, men de er med på å understreke at iskrem er mer spennende enn du var klar over, sier Goulignac.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no