Meny
06.02.2006

50 år og like god

50 års-jubileer må feires. Spesielt når æresgjesten – Jarlsberg – bare blir mer og mer populær og er en fremragende ambassadør for norsk matkultur verden over.
Eventyret startet i 1956 på Landbrukshøgskolen på Ås (nå UMB), der professor Ole. M. Ystgaard og hans team utviklet en helt ny type storhullet ost. Ved å kombinere gouda- og emmentaler-produksjon, moderne teknologi og gamle tradisjoner, ble det utviklet en halvfast, fyldig ost med litt søt, nøtteaktig smak og store blanke hull.

Osten ble oppkalt etter distriktet den stammet fra: Jarlsberg. En helt ny ostetype ble født der for 50 år siden. Høy kvalitet, sterk identitet og bevisst satsing har gjort Jarlsberg til TINEs flaggskip og en verdenssuksess i norsk sammenheng.
  
Et nytt fest-konsept, ”Celebrating with Jarlsberg”, er utviklet sammen med Gastronomisk Institutt. Jubileet skal markeres gjennom hele året på de 15 største eksportmarkedene, med kundearrangementer og salgskonkurranser i butikk.
  
Jarlsberg-merket eies av TINEs melkebønder. Merket er juridisk beskyttet gjennom internasjonal varemerkeregistrering. Jarlsberg er Norges mest kjente internasjonale varemerke innen mat.
  
Og alt startet med en eksportsjef med et ostehjul under armen på vei til New York. I jubileumsåret vil det konsumeres ca. 25 000 tonn Jarlsberg på verdensbasis. Sterkest står merkevaren i USA, Australia og Canada.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no