Meny
27.11.2005

Color Line med gigantsatsing

Color Line har inngått en intensjonsavtale med Aker Yards om bygging av to nye skip med levering i 2007 og 2008.
Skipene representerer helt nye transportløsninger og skal settes inn mellom Norge og Danmark i et nytt konsept kalt ”Color Line Superspeed”. I intensjonsavtalen er det samtidig spesifisert et designoppdrag for et cruiseskip med levering våren 2009.

Color Line øker satsingen på cruise
Norges største fergerederi satser betydelige summer på helt nye og fremtidsrettede konsepter de nærmeste årene. I intensjonsavtalen med Aker Yards er det spesifisert et designoppdrag for et cruiseskip med levering våren 2009.
  
Produksjonen av M/S Color Magic har nylig startet ved norskeide Aker Yards i Turku i Finland. Skipet skal erstatte M/S Kronprins Harald i september 2007. De samlede kostnadene til skip og infrastruktur er ca. 2,6 milliarder kroner.
  
Bakgrunnen for byggingen av et søsterskip til verdens største cruiseskip med bildekk, M/S Color Fantasy, er suksessen i det tyske markedet. Totalt vil nærmere 600 000 gjester ha reist med Color Fantasy fra og til Norge i 2005.

Rundt halvparten av gjestene er tyske. Det representerer en økning på over 40 % i forhold til i fjor da M/S Prinsessen Ragnhild gikk på denne linjen.

Skal revolusjonere danskebåttrafikken
1. november i år inngikk Color Line en intensjonsavtale med Aker Yards om bygging av to nye skip mellom Norge og Danmark. Skipene har arbeidstittel ”Color Line Superspeed” med planlagt levering i desember 2007 og april 2008.

De nye skipene skal settes inn på rutene Kristiansand-Hirtshals og Larvik-Hirtshals. Avtalen har totalt en verdi på i underkant av to milliarder kroner. I tillegg kommer investeringer i havner og infrastruktur.
  
Ifølge Color Line er Superspeed fremtidens skip som vil frakte et stort antall passasjerer, biler og last raskt og effektivt til og fra Kontinentet. Skipene blir 211 meter lange og vil hver ha lastekapasitet på ca. 2000 lane meter og ca. 1800 passasjerer.
  
Gjennom konseptet Color Line Superspeed innleder Color Line en ny æra i den tradisjonsrike danskebåt-trafikken. Bakgrunnen for satsingen er det økte behovet for raske og effektive transportløsninger mellom Norge og Kontinentet, sier adm. dir. Trond Kleivdal i Color Line.

Nettolønnsordning
Avtalen kommer også som en følge av at rammevilkårene i Norge omsider ser ut til å falle på plass. – Nettolønn kun for sikkerhetsbemanningen om bord på de norske utenriksfergene gir ikke likeverdighet med konkurrentene i Europa, men representerer en etterlengtet langsiktighet og forutsigbarhet i rammevilkårene våre.

Derfor tør vi satse offensivt og fremtidsrettet fra et norsk ståsted, sier Trond Kleivdal. Color Line oppfatter regjeringserklæringen å være forpliktende i et langsiktig perspektiv.

Nye, teknologiske løsninger
– De nye skipene får en moderne design og helt nye teknologiske løsninger. Derfor må vi sikre helt andre kvaliteter i og samarbeidsformer med havnene i Kristiansand, Larvik og Hirtshals. Det er en forutsetning at det tilrettelegges for nødvendige tilpasninger i havnene før endelig bestilling blir gitt, sier Kleivdal.
   
Hirtshals er en nøkkelhavn for Color Line og et effektivt knutepunkt til det europeiske motorveinettet og jernbanenettverket. En firefelts motorvei inn til havnen ble åpnet i fjor, og har bedret vilkårene for både bil- og godstrafikk til Norge, sier Kleivdal.

Med Superspeed og de nye cruisekonseptene utvider vi også vårt bidrag til norsk landbasert reiseliv. Vi vil åpne dører for nye turistgrupper inn til Norge og bedre transporttilbud til nordmenn som skal feriere i Danmark eller på Kontinentet, sier Kleivdal.
  
Endelig beslutning om bygging av ”Color Line Superspeed” er i henhold til intensjonsavtalen satt til senest 15. desember 2005.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no