Tips redaksjonen
21.11.2018

300 verftsarbeidere i sving på Color Hybrid

Color Line har investert over 1,2 milliarder kroner i skipet Color Hybrid. Byggingen gir ringvirkninger i form av nye arbeidsplasser, økt verdiskaping, samt at det gir teknologiske «spillovers» på andre deler av den maritime klyngen i Norge. Total sysselsettingseffekt er beregnet til ca 950 årsverk.

Investeringer bidrar til omstilling
Siden etableringen av Color Line 1990 har selskapet styrket sin konkurranseevne de senere årene gjennom investeringer på over ni milliarder kroner i en moderne, kostnadseffektiv og miljøtilpasset flåte.
   – Selskapets vilje og evne til omstilling har vært en viktig driver i utviklingen av selskapet. Om vel et halvt år vil dette praktfulle skroget fremstå som et flaggskip for miljø og innovasjon for hele den maritime næringen i Norge», sa konsernsjef Trond Kleivdal i Color Line under kick-off på Ulstein Verft.
   Ringvirkninger i form av arbeidsplasser, verdiskaping og teknologiske spill-overs
300 verftsarbeidere sto klare til arbeidstart da skipet ankom verftet i Ulsteinvik. I desember ansetter verftet flere.
   – Når Color Line velger Ulstein Verft til byggingen av Color Hybrid, gir det store ringvirkninger for underleverandører og samarbeidspartnere regionalt og nasjonalt. Bare på Ulstein Verft vil 400-500 personer være involverte i dette prosjektet. Hver arbeidsplass i verftsindustrien generer 5-6 arbeidsplasser i privat og offentlig sektor, noe som igjen skaper grunnlaget for en levedyktig region, og ikke minst gir betydelige skatteinntekter for stat og kommuner, understreket konsernsjef Gunvor Ulstein i Ulstein Group.

70 prosent av underleverandørene er norske

Når skipet blir levert til Color Line neste sommer, vil ca 70 % av de viktigste leverandørene komme fra den maritime klyngen i Norge. Hovedmotorer, propeller, navigasjon, gir, batteri, tavler og elektronikk er noen av delene som blir produsert i Norge Sentrale leverandører er Kongsberg Maritime, Siemens, Brunvoll, Rolls Royce og Telenor Maritime.
   En verdiskapings- og ringvirkningsanalyse fra Menon Economics beregner totalt sysselsettingseffekt å være nærmere 950 årsverk og total verdiskapingseffekt estimeres til omtrent 840 millioner kroner. I tillegg til dette kommer innovasjon og kunnskapsutvikling hos alle som er involvert i prosjektet som bidrar til å forsterke den maritime klyngens fokus på det grønne skiftet og fremtidig konkurransekraft.
Eneste norske rederi
   Color Line er det eneste norske rederiet i den internasjonale passasjer- og skipstrafikken til og fra Norge med skip i norsk register, med norsk hovedkontor og med norsk eierskap.

Kilde: NTB/Foto: Plompmozes/Arild Danielsen/Color Line

[Tilbake]

 Makeweb CMS 4.1