Tips redaksjonen
02.09.2014

1600 nye bobiler første halvår

I løpet av årets seks første måneder rullet 1600 nyregistrerte bobiler ut på norske veier. Salget er litt ned fra i fjor, men ligger fortsatt på et høyt nivå. 

– Det nøyaktige antall nyregistreringer endte på 1594. Det er 12 prosent lavere enn første halvår i fjor, men en helt grei rundetidsmåling etter flere år med rekordtall, sier Odd Askjem, president i Norges Caravanbransjeforbund (NCB) og daglig leder i Askjems Camping-Center AS. 
  2013 ble et rekordår for bransjen, med et totalsalg på 2841 nyregistrerte bobiler, ni prosent opp fra 2012. Salgskurven har vært bratt i flere år på rad. 
  – Vi nærmer vi oss en dobling av bestanden på bare fem–seks år. Ved utgangen av 2014 vil det ganske sikkert være tett oppunder 40 000 norskregistrerte bobiler, sier Askjem. 
  Han tror den langsiktige oppgangstrenden vil fortsette, ikke minst fordi interessen øker også blant de yngre.  

Stor høstmesse
– Stadig flere unge par og barnefamilier skaffer seg bobil. De fleste begynner med brukt, og omsetningen i dette markedet er økende. Mange førstegangskjøpere investerer mellom 300 000 og 500 000 kroner. Det er et gunstig startnivå, som gjerne gir lite fremtidig kronetap. 
  Hos Askjems Camping-Center økte salget av brukte bobiler med 20 prosent første halvår. Samlet omsetning endte på 123 millioner kroner, omtrent uendret fra første halvår 2013. 
  Nå forbereder bransjen seg på høstens store bobil- og caravanmesse på Lillestrøm fra 18. til 21. september. 
  – Messen blir tidenes største. Da skal vi fylle 30 000 kvadratmeter med nyheter og gode tilbud. Erfaringsmessig vet vi at mange av dem som besøker oss på Norges Varemesse har konkrete kjøpsplaner, noe som fort kan gi utslag i høstsalget, sier Odd Askjem.  

Lavere vekt
Moderne design, høy funksjonalitet og mer utstyr er noen av nøkkelfaktorene som har gjort bobilferie attraktivt for flere, tror bransjen. 
  – Produsentene har lykkes med å tenke nytt. Bobilene har blitt både penere og tøffere og er fullpakket med avansert teknologi. Samtidig har de blitt lettere, uten å ha blitt mindre, sier Odd Askjem.
  Lettere materialer og smarte konstruksjoner betyr mer bobil innenfor vektgrensen på 3,5 tonn enn for noen få år siden. 
  – Denne grensen har stor betydning for å kunne nå et større og yngre publikum. De som er født etter 1972 må ta sertifikat for liten lastebil for å kunne kjøre bobil som er tyngre.

[Tilbake]

 Makeweb 4.1